Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannessen, Tor Askild Aase
dc.contributor.authorLyngås, Tonje Bakke
dc.contributor.authorMelhus, Elise
dc.date.accessioned2016-09-14T11:56:32Z
dc.date.available2016-09-14T11:56:32Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2407198
dc.description.abstractVerden i dag er global, og internasjonalisering har blitt mer utbredt. Dette kan være fordi globalisering både tvinger og tilrettelegger for internasjonalisering av bedrifter. I denne utredningen undersøker vi hvordan gründerbedriften Milla Says bør foreta en ekspansjon til utlandet, og det er tre stadier vi vektlegger i dette arbeidet, nemlig valg av marked, inngangsstrategi og finansiering. Vi starter med å vurdere om Milla Says er en vare eller tjeneste, hvilke motiver og triggere som ligger til grunn for internasjonaliseringen og om bedriften fremstår som en Born Global. Deretter benyttes utvalgte teoretiske rammeverk til å identifisere det mest attraktive markedet, og resten av analysen fokuserer på dette landet. Videre studeres ulike inngangsstrategier for å kunne anbefale det mest optimale alternativet for Milla Says, før vi undersøker hvordan internasjonaliseringen bør finansieres. Sistnevnte gjøres ved å vurdere ekspanderingens lønnsomhet, samt beregne bedriftens kapitalbehov og foreslå aktuelle finansieringskilder. På bakgrunn av utvalgte teorier kommer vi frem til at Milla Says er en tjeneste og en Born Global, og at en ekspandering til utlandet fremstår som svært fornuftig. Ved å innhente relevant informasjon om hvert enkelt land finner vi ut at Nederland og USA vil være de mest attraktive, og flere analyser indikerer at USA egner seg best for Milla Says av disse to. Når bedriften skal ekspandere til det amerikanske markedet vil vi anbefale at forskjellige inngangsstrategier kombineres. Bedriften bør starte med en salgsrepresentant i hjemlandet, og deretter benytte salgsrepresentanter i utlandet. Videre kan det være hensiktsmessig med et salgskontor i USA, og samtidig danne en strategisk allianse eller joint venture dersom bedriften finner en passende samarbeidspartner. I neste fase benyttes et resultatbudsjett og lønnsomhetsvurderingsmetoder, hvor vi konstaterer at Milla Says går med overskudd i 2020. Internasjonaliseringen ser ut til å være lønnsom på sikt, men det foreligger mange usikkerhetsmomenter. I tillegg må bedriften dekke et relativt stort kapitalbehov før ekspanderingen kan settes i gang, og ved å vurdere ulike finansieringskilder finner vi ut at de mest aktuelle er egne midler og overskudd, diverse tilskudd og støtteordninger, samt investorer med et ønske om å investere i en sosial bedrift som Milla Says.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectfinansiell økonominb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.subjectinternasjonaliseringnb_NO
dc.titleInternasjonalisering av Milla Says : valg av marked, inngangsstrategi og finansieringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel