Show simple item record

dc.contributor.authorSaebi, Tina
dc.date.accessioned2017-08-30T11:54:46Z
dc.date.available2017-08-30T11:54:46Z
dc.date.created2016-11-07T11:07:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2016, 19 (7), 33-41.nb_NO
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452407
dc.description.abstractRammebetingelsene til mange bransjer i Norge er i ferd med å endre seg som følge av nye trender som for eksempel delingsøkonomi, tjenestifisering (servitization), åpen innovasjon og behov for økt bærekraft. Det gjør at etablerte selskaper må revurdere og forandre sine forretningsmodeller. Det er imidlertid ikke mange selskaper som lykkes med å endre sine forretningsmodeller. Ferske undersøkelser viser at kun en liten andel av norske selskaper har endret sin forretningsmodell over tid. Undersøkelsene tyder på at det er to grunner til den lave graden av innovasjon i forretningsmodeller. Den første er at ledere ofte ikke er bevisst selskapets forretningsmodell, eller de nøler med å endre status quo. Det gjør at de går glipp av muligheter til å fornye selskapets eksisterende forretningsmodell. I andre tilfeller er lederne ivrige etter å fornye forretningsmodellen, men mangler kunnskap om hvordan de kan styre omleggingen og gjennomføre prosessen. I denne artikkelen vil vi derfor først se nærmere på de viktigste driverne for endring og vise hvordan de skaper et behov for nye forretningsmodeller. Deretter drøfter vi hvordan forskjellige kognitive og organisatoriske barrierer kan hindre effektiv endring av forretningsmodeller. Med dette ønsker vi å bidra til den fremvoksende litteraturen om forretningsmodellinnovasjon samt gi praktiske anbefalinger til dem som skal gjennomføre endringene, om hvordan de kan styre forretningsmodellinnovasjon på best mulig måte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.titleFremtiden for forretningsmodell-innovasjon i Norgenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderFagbokforlagetnb_NO
dc.source.pagenumber33-41nb_NO
dc.source.volume19nb_NO
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelsenb_NO
dc.source.issue7nb_NO
dc.identifier.cristin1397997
cristin.unitcode191,20,0,0
cristin.unitnameInstitutt for strategi og ledelse
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record