Show simple item record

dc.contributor.authorGjesdal, Anje Müller
dc.contributor.authorSkalle, Camilla Erichsen
dc.contributor.authorEide, Liv
dc.date.accessioned2017-09-01T12:02:48Z
dc.date.available2017-09-01T12:02:48Z
dc.date.created2017-04-07T13:53:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452789
dc.description.abstractArtikkelen tar opp fremmedspråkenes formidling av interkulturell kompetanse, og hvordan denne er knyttet til skolens samlede danningsprosjekt. Artikkel-forfatterne diskuterer hvordan migrantnarrativer kan brukes som inngangs-portal til utviklingen av interkulturell kompetanse, og hvordan disse narrativ-ene, gjennom å presentere det pedagogen Gerhard Neuner kaller universelle sosiokulturelle erfaringer, er egnet som materiale for perspektivforflytning og evnen til å se “den andre”, som er sentrale begrep innenfor det interkulturelle undervisningsparadigmet. Tidligere forskning har vist at fremmedspråkenes læremidler i begrenset grad benytter seg av det potensialet som ligger i arbeidet med interkulturell kompetanse knyttet til språkområdene. Artikkelforfatterne har derfor foretatt analyser av læreverktekster i fransk, spansk og italiensk, valgt ut på grunnlag av forståelsen av migrantnarrativer som særlig egnet for å jobbe med denne typen kompetanse. De undersøkte tekstene representerer ulike sider ved migrant¬narrativer (estetisk, kulturelt og historisk), men krever en grad av kontekstuali¬sering for å kunne fungere som døråpnere for interkulturell kompetanse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherActa Didactica Norgenb_NO
dc.relation.urihttps://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/3915
dc.subjectintercultural competencenb_NO
dc.subjectuniversal sociocultural experiencesnb_NO
dc.subjectforeign language teachingnb_NO
dc.subjectmigrant narrativesnb_NO
dc.titleMigrantnarrativer som interkulturell døråpner? En pilotanalyse av læreverktekster i fransk, italiensk og spansknb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderActa Didactica Norgenb_NO
dc.source.volume11nb_NO
dc.source.journalActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norgenb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin1464410
cristin.unitcode191,50,0,0
cristin.unitnameInstitutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record