Show simple item record

dc.contributor.advisorGaudernack, Jonas
dc.contributor.advisorOlsen, Carmen
dc.contributor.authorEkman, Sigbjørn
dc.contributor.authorEllingsen, Jonas
dc.date.accessioned2017-09-05T12:06:00Z
dc.date.available2017-09-05T12:06:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453209
dc.description.abstractDebatten om hvordan klientforholdslengde påvirker revisjonskvalitet har fått stor oppmerksomhet blant forskere (Cameran, Negri, & Pettinicchio, 2015). For å begrense overdrevent lange klientforhold har det av flere regulatorer blitt innført obligatorisk revisorrotasjon med mål om å øke revisors uavhengighet og dermed revisjonskvalitet. Tidligere forskning på klientforholdslengdens effekt på revisjonskvalitet har imidlertid gitt blandede resultater. Med psykologisk teori som grunnlag, utførte vi et eksperiment der vi testet om revisjonskvalitet blir påvirket av klientforholdslengde og om skeptisk holdning (hva vi definerer som skeptisisme) er en moderator i den relasjonen. Vi ønsket med dette å kunne si noe om hvorvidt en reduksjon av klientforholdslengden kan være negativt for revisjonskvaliteten, dersom det kombineres med at revisor inntatt en skeptisk holdning til ledelsens påstander. Vi fant en signifikant hovedeffekt av klientforholdslengde på en av våre fem målevariabler for revisjonskvalitet. Dette funnet tilsier isolert sett at lengre klientforhold medfører en høyere revisjonskvalitet. De øvrige målevariablene for revisjonskvalitet støttet imidlertid ikke denne konklusjonen, noe som indikerer at det ikke eksisterer noen hovedeffekt. Ingen målevariabler viste resultat som tilsier at det eksisterer en interaksjonseffekt mellom klientforholdslengde og skeptisk holdning på revisjonskvalitet. Etter å gjennomført analyser uten å finne noen interaksjonseffekt gjennomførte vi en utvidet analyse der vi skapte en indeks som reduserte datamengden og som gjorde måling av begrepet revisjonskvalitet mer robust. Indeksen var basert på tre av våre fem opprinnelige målevariabler for revisjonskvalitet. Vi observerte imidlertid ikke heller med bruk av indeks noen interaksjonseffekt slik vår hypotese antok.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleEffekt av klientforholdslengde og profesjonell skepsis på revisjonskvalitet : en eksperimentell studienb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record