Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRavn, Peter Aleksander Mogensen
dc.contributor.authorStadheim, Martin Edsberg
dc.date.accessioned2017-09-18T10:16:16Z
dc.date.available2017-09-18T10:16:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455072
dc.description.abstractDe siste årene har vi sett en utvikling mot et mer konsentrert marked i dagligvarebransjen, der hvor lavprissegmentet har kapret de største markedsandelene. I tillegg til dette har vi også sett en fremvekst av nettbaserte nyetableringer, samt andre digitale satsninger fra de etablerte aktørene. Målet vårt med denne oppgaven er å besvare problemstillingen: «Hvordan kan digitalisering i norsk dagligvarebransje skape konkurransefortrinn?». Dette spørsmålet besvarer vi gjennom å analysere konkurransen i markedet ved bruk av strategiske analyser og finansiell teori. Videre undersøker vi hvordan digitalisering kan påvirke konkurransesituasjonen. Vi har undersøkt hvordan digitalisering kan skape konkurransefortrinn gjennom tre former for digitalisering som brukes i bransjen i dag, og som stemmer overens med teori fra Porter om hvordan informasjonsteknologi kan skape konkurransefortrinn. Resultatene fra oppgaven sier at datainnsamling vil føre til flest muligheter for differensiering og kostnadslederskap, og vil derfor være anbefalte digitale virkemiddel til å skape konkurransefortrinn.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectfinansiell økonominb_NO
dc.titleDigitalisering innenfor dagligvarebransjennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel