Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDuong, Huy Duc
dc.contributor.authorLarsen, Kristoffer
dc.date.accessioned2018-03-01T13:32:35Z
dc.date.available2018-03-01T13:32:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2487997
dc.description.abstractFormålet med denne utredningen er å undersøke hvilke underliggende faktorer som påvirker kapitalstrukturen til flybransjen. Videre utvides analysen til å studere hvorvidt det er forskjell i determinanter for kapitalstruktur mellom fullservice- og lavkostnadsselskaper. Det gjennomføres en kvantitativ analyse som inkluderer et sett med selskapsspesifikke og makroøkonomiske variabler. For å gi et mer helhetlig bilde av finansieringsatferden i bransjen, inkluderes en logistisk analyse som bidrar med innsikt i determinanter av marginale valg knyttet til kapitalstrukturbeslutningen. Som utgangspunkt for analysen benyttes et globalt utvalg bestående av 111 børsnoterte flyselskap med tilhørende selskapsdata. Dette skal omfatte alle kommersielle, børsnoterte flyselskap i tidsperioden som studeres. Resultatene som fremkommer tolkes og drøftes i lys av det teoretiske rammeverket knyttet til kapitalstruktur. Resultatene indikerer at forklaringsvariablene varige driftsmidler, lønnsomhet, risiko og utbytteandel har en sterk påvirkning på valget av kapitalstruktur i flybransjen. Derimot, antyder rating og skatt sine insignifikante estimater at de ikke er avgjørende for kapitalstrukturbeslutningen. Sett under ett, er variablenes påvirkning på gjeldsandel stort sett i samsvar med andre bransjer fra tidligere empiri. Ved sammenligning mellom fullserviceog lavkostnadsselskap er det ingen oppsiktsvekkende funn, og forskjellene fremkommer hovedsakelig som størrelsesforskjeller hos de signifikante koeffisientene. Forklaringen bak forskjellene antas i stor grad å være knyttet til karakteristikkforskjell mellom delutvalgene og deres tilhørende strategi. De makroøkonomiske variablene hadde svært lave signifikansnivå og bidro lite til modellenes forklaringskraft Ut ifra utredningens funn, konkluderes det med at ovennevnte selskapsspesifikke variabler har størst påvirkning på kapitalstrukturen til flybransjen. Videre konkluderes det med at det ikke er store forskjeller mellom fullservice- og lavkostnadsselskap, samt at makroøkonomiske variabler virker å ha svak til ingen påvirkning på kapitalstruktur i flybransjen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectfinansiell økonominb_NO
dc.titleKapitalstruktur i flyselskap : en empirisk studie av determinanter i perioden 2003-2016nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel