dc.description.abstract | Det norske markedet for digitale mobilbetalingsløsninger har hittil vært begrenset til
hovedsakelig vennebetalinger. Endringer i lovverk og nytt datadirektiv legger nå til rette for
at tredjepartsaktører kan tre inn i markedet for mobilbetaling som tidligere har vært
forbeholdt banker. Mobilbetaling i butikk har så langt ikke vært tilbudt norske forbrukere i
særlig stor grad, men medieoppslag tilsier at dette nå blir en realitet. Vipps er blant aktørene
som har sagt at de snart vil tilby kundene sine mobilbetaling i butikk, men at dagens
løsninger ikke er bekvemmelig nok for norske forbrukere. Med utgangspunkt i eksisterende
teori og egen datainnsamling studerer vi hvilke holdninger norske millennials har til
henholdsvis sikkerhet og bekvemmelighet i mobilbetalingsapplikasjoner. Med utgangspunkt
i uttalelser fra fagfolk og i medieoppslag var vår antakelse da vi startet arbeidet at
forbrukernes holdninger til bekvemmelighet var av større betydning enn deres holdninger til
sikkerhet.
Gjennom arbeidet har vi gjennomført to fokusgrupper med representanter fra
milleniumsgenerasjonen. Denne datainnsamlingen ble utført for å skape klare definisjoner
rundt begrepene sikkerhet og bekvemmelighet i mobilbetalingsapplikasjoner. Dette var en
del av forarbeidet til et større spørreskjema, hvor respondentene besto av studenter fra
Norges Handelshøyskole og Handelshøyskolen BI Campus Bergen. Spørreskjemaets hensikt
var å gi deskriptive, statistiske data som målte respondentenes holdninger til sikkerhet og
bekvemmelighet i mobiletalingsapplikasjoner. Denne datainnsamlingen har avdekket funn
som både bekrefter og avkrefter en rekke antakelser som er presentert i oppgaven.
Utredningen har funnet at millennial-forbrukeren verdsetter sikkerhet og bekvemmelighet
høyt. Kanskje ikke overraskende er bekvemmelighet det viktigste for millennial-forbrukeren,
men vi ser også at sikkerhet er en prioritet. Det viktigste hva angår sikkerhet er dog de
sikkerhetsmekanismer som tilbys forbrukeren fra det offentlige og fra tjenestetilbyderene.
Sikkerhetstiltak som påvirker forbrukerens bekvemmelighet, eksempelvis oppdateringer og
variasjon av passord, nedprioriteres av millennial-forbrukeren. Dette legger visse føringer for
tilbyderne, ettersom de må investere i sikre og enkle løsninger for å kunne tiltrekke og
beholde brukere innenfor denne generasjonen. Studiet vårt bidrar derfor med innsikt på de
akademiske områdene som omhandler forbrukerholdninger til sikkerhet og bekvemmelighet
i mobilbetalingsapplikasjoner, samt at det kan gi innsikt for kommersielle aktører som
ønsker å entre markedet for mobilbetaling i butikk. | nb_NO |