Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorForos, Øystein
dc.contributor.authorJohansen, Ronny Edvin Uglebakken
dc.date.accessioned2018-09-07T11:21:40Z
dc.date.available2018-09-07T11:21:40Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561468
dc.description.abstractNorwegian Air Shuttle ASA har i de siste årene vært i stor vekst, hvor spesielt gjeld er blitt brukt som en finansieringskilde. All den gjelden har lagt press på lønnsomheten til Norwegian, og førte til at Moody’s nedgraderte gjelden til Norwegian sommeren 2017. Denne masterutredningen er en strategisk og regnskapsbasert kredittvurdering av Norwegian. Målet med oppgaven er å tildele Norwegian en kredittklasse som skal gjenspeile kredittrisikoen rundt Norwegian, og deretter kvantifisere denne kredittrisikoen gjennom tapstillegg og lånerenter. Forskjellige analytiske metoder og modeller benyttes til å vurdere kredittrisikoen til Norwegian. I den eksterne strategiske analysen blir PESTEL og Porters Five Forces brukt til å avdekke risikofaktorer knyttet opp mot eksterne og interne bransjefaktorer. Intern risiko knyttet opp mot strategiske ressurser analyseres med en VRIO-analyse. Regnskapsanalysen fokuserer på likviditet, lønnsomhet og soliditet, hvor finansielle nøkkeltall blir benyttet. Sammen med denne analysen blir statistiske konkursmodeller brukt til å vurdere den finansielle kredittrisikoen. Basert på regnskapsanalysen blir det deretter foretatt en syntetisk kredittrating, som vil bli anvendt som et utgangspunkt i den endelige kredittratingen. Som siste del av analysen blir framtidsutsiktene til Norwegian vurdert ved hjelp av en scenarioanalyse, hvor scenarioene skal bli simulert basert på et Monte Carlo rammeverk. Helt til slutt i oppgaven skal den avdekkede risikoen fra både den strategiske og regnskapsbaserte analysen knyttet sammen til en samlet endelig kredittrating, og deretter kvantifisert i from av tapstillegg og lånerenter. Norwegian har ingen offisiell kredittrating, men analyser og rapporter tilsier at Norwegian har operert med en kredittrating på om lag «B+/stabile utsikter» tidligere. Resultatene fra analysene avdekket en høy grad av kredittrisiko og argumenterer derfor for en nedgradering til «CCC/negative utsikter». Dette er beregnet å føre til et gjennomsnittlig tapstillegg og lånerente på henholdsvis 10,63 % og 11,48 %. Disse resultatene tilsier en økt kredittrisiko for Norwegian.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectfinansiell økonominb_NO
dc.titleNorwegian Air Shuttle ASA : en strategisk og regnskapsbasert kredittvurderingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel