Hva skjer med produktiviteten i kassepunktet når kundene gjør jobben?: en empirisk studie av produktivitetseffekten ved innføring av selvbetjente kasser i MENY-butikker
Abstract
Denne masterutredningen søker å finne hvilken effekt innføring av selvbetjente kasser
har på produktiviteten i kassepunktet. Analysen er basert på tre år med kvitteringsdata
fra ni MENY-butikker på Østlandet. Produktiviteten til kassepunktet måles ved å se på
butikkenes omsetning relativt til tiden de ansatte er i kassene. Kassepunktet defineres i
denne oppgaven som stedet hvor kundene registrerer og betaler varer, og kan bestå av
betjente kasser, selvbetjente kasser eller en kombinasjon.
Det er naturlig å anta at selvbetjente kasser reduserer behovet for ansatte i de betjente
kassene, men samtidig oppstår det et behov for arbeidskraft i de selvbetjente kassene.
Tiden de ansatte benytter i kassen før innføring av selvbetjente kasser utgjøres dermed kun
av de betjente kassene. Dette er til forskjell fra tilfellet etter innføringen, hvor kassetiden
da er summen av tidsbruken i de betjente- og de selvbetjente kassene. Det er med andre
ord nettoeffekten på produktiviteten i kassepunktet som studeres og blir estimert.
Analysen simulerer når de betjente- og selvbetjente kassene er bemannet, noe som er
nødvendig fordi vi ikke har data på faktisk tidsbruk i kassene. Produktivitetseffekten
beregnes ved å bruke en difference-in-differences-tilnærming. Tre regresjonsmodeller
estimeres. Først estimeres den gjennomsnittlige innføringseffekten, før effekten av endret
omsetningsandel gjennom de selvbetjente kassene estimeres i den andre modellen. I den
tredje estimeres produktivitetseffekten for ulike andeler selvbetjente kasser.
Vi har utarbeidet fire scenarioer for ansattes tidsbruk i de selvbetjente kassene, og i det
antatt mest virkelighetsnære finner vi at innføringen av selvbetjente kasser i gjennomsnitt
øker produktiviteten i kassepunktet med 10%, alt annet likt. Videre finner vi en estimert
produktivitetsforbedring på 0,47% per prosentpoengs økning i omsetningsandelen gjennom
de selvbetjente kassene. Endelig finner vi at ett prosentpoengs økning i andelen selvbetjente
kasser forbedrer produktiviteten i kassepunktet med 0,74%. Antas mindre tidsbruk i de
selvbetjente kassene viser resultatene for alle modellene en høyere produktivitetseffekt, og
motsatt for en større grad av tilstedeværelse. Hvis de selvbetjente kassene krever en ansatt
tilstede hele åpningstiden vil selvbetjente kasser ha en negativ effekt på produktiviteten i
kassepunktet. Avslutningsvis finner vi ingen bevis for at innføringen av selvbetjente kasser
reduserer totalomsetningen.