Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Karen Modesta
dc.contributor.authorNaustdal, Thea
dc.contributor.authorTopstad, Eline Christina
dc.date.accessioned2020-03-24T14:19:14Z
dc.date.available2020-03-24T14:19:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2648408
dc.description.abstractDette er en kvalitativ enkeltcase-studie utført med støtte fra forskningsprogrammet FOCUS (Future-Oriented Corporate Solutions) på NHH. Studien er basert på 12 intervjuer av mellomledere og HR-medarbeidere i et nordisk finanskonsern. Dette med mål om å få innsikt i implementering og brukeropplevelse av et pulsmålingsverktøy. Pulsmålingsverktøyet vi har studert sender ut medarbeiderundersøkelser én til to ganger i måneden for å måle medarbeiderengasjement. De kvantitative og kvalitative dataene analyseres så av verktøyet. Det hevdes at slike analyseverktøy kan øke prestasjon gjennom å generere et bedre beslutningsgrunnlag for ledelsesrelaterte beslutninger. Ettersom pulsmålinger er et nyere fenomen, som har vært gjenstand for minimalt med forskning, tar vi utgangspunkt i teoretisk og empirisk litteratur som omhandler tradisjonelle årlige medarbeiderundersøkelser og generell bruk av HR-analyseverktøy på gruppenivå. I studien avdekkes det hvordan casebedriften har implementert pulsmålinger, samt hvordan bruken av en slik HR-praksis oppfattes av mellomledere og HR-medarbeidere. På overordnet nivå kan vi si at den generelle brukeropplevelsen av pulsmålinger er at det er et nyttig styringsverktøy for å følge opp engasjement på avdelings- og organisasjonsnivå. Samtlige hevder også at det erstatter, fungerer bedre og har utvidet funksjonalitet, sammenlignet med tradisjonelle årlige medarbeiderundersøkelser. Likevel medfører også en slik HRM-praksis enkelte utfordringer, spesielt sett fra et mellomlederperspektiv. Selv om pulsmålingsverktøy kan virke enkle å ta i bruk, og intuitive å anvende, kan det derfor være behov for opplæring, intern markedsføring og positive endringsagenter ved innføring av pulsmålinger. Dette for å oppnå verdipotensialet, og dermed redusere forekomsten av utfordringer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectstrategi og ledelseen_US
dc.titleEr pulsmålinger den nye medarbeiderundersøkelsen? : en eksplorativ case-studie av implemntering og brukeropplevelse av et pulsmålingsverktøyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel