Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArve, Malin
dc.contributor.authorBjertnes, Ingeborg
dc.contributor.authorKaldbekken, Maria Cyrus
dc.date.accessioned2020-10-14T08:01:20Z
dc.date.available2020-10-14T08:01:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2682600
dc.description.abstractFormålet med utredningen er å studere hva bensinstasjonsbransjen kan gjøre i tiden fremover for å møte endrede forbrukertrender i markedet. For å besvare forskningsspørsmålet er det gjennomført fem kvalitative dybdeintervjuer med sentrale aktører i bensinstasjonsbransjen og en kvantitativ spørreundersøkelse av bensinstasjoners kunder. Utredningen tar utgangspunkt i fem forbrukertrender; elbiler, sunnhet, tidsklemma, bærekraft og høye forventninger. Disse forbrukertrendene er nøye utvalgt etter en litteraturgjennomgang og etter intervjuer med bransjen. Sentrale funn fra studiet viser at elbil er en økende trend og at dagens forbrukere er svært opptatt av å opprettholde et sunt kosthold. Dagens forbrukere har også mindre tid tilgjengelig i hverdagen, er mer opptatt av å ta bærekraftige valg og har høye forventninger til omgivelsene. Utredningen legger frem forslag til hva bensinstasjonsbransjen kan gjøre for å møte disse endrede forbrukertrendene. Forslag for tilrettelegging for elbilister er å håndtere køproblematikk ved hurtiglading. Dette kan gjøres ved å blant annet få på plass en online ladeoversikt over hurtigladere, et tydelig køsystem, flere hurtigladere, samt mer effektive hurtigladere. Forslag for å møte forbrukertrenden sunnhet er å tilby et større utvalg av sunn mat. Videre er det viktig å synliggjøre dette tilbudet på en måte som påvirker forbrukere til å gå til innkjøp av de sunne alternativene. Tidsbesparende konsepter som klikk-og-hent, takeaway og ready-to-heat blir foreslått for å tilrettelegge for forbrukere med dårlig tid, samt det å ta i bruk teknologi i betalings- og bestillingsløsninger. For å møte forbrukernes økende interesse for bærekraft, foreslås det å ta inn flere vegetarretter og å benytte lokale og kortreise råvarer. Grønne produkter bør også merkes og flere produkter bør pakkes i miljøvennlig emballasje. Bransjen har også mulighet til å tilby mer miljøvennlig drivstoff og investere i svanemerkede vaskehaller. For å møte forbrukernes høye forventninger foreslås det å tilby mat av høy kvalitet og å gjøre kioskbesøket til en opplevelse. Personlig tilpasning med personaliserte tilbud og større utnyttelse av lojalitetsprogram anbefales også. Bensinstasjonsbransjen må også forsøke å endre forbrukernes holdninger og vise at de er en bransje i endring. Dette gjøres ved å kalle seg energistasjoner, samt å flytte fokuset fra et bilfokus over til et kundefokus.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleBensinstasjonsbransjens møte med endrede forbrukertrender i markedeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel