Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLien, Lasse B.
dc.contributor.authorJensen, Nikolai
dc.contributor.authorCampos, Daniel
dc.date.accessioned2021-04-27T08:01:01Z
dc.date.available2021-04-27T08:01:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2739793
dc.description.abstractDenne masterutredningen vil gjennomføre en empiriskanalyse av «Trade-Off Theory» og «Pecking Order Theory» for forretningsmodellen digital plattform. En rask fremvekst og suksess av digitale plattformselskaper har ført til økende interesse for forretningsmodellen. Emnet inneholder en moderne litteratur med lite konsensus for digitale plattformer som ledet oss til en kvalitativ tilnærming for å forstå forretningsmodellens kompleksitet. For å kunne gjennomføre en empirisk analyse av kapitalstrukturteoriene var en viktig del å identifisere relevante faktorer i digital plattformlitteratur. Drøftingen av funn og resultater går dypere inn for å forstå hvilke unike karakteristikker og evner som påvirker finansielle valg for digitale plattformselskaper. På bakgrunn av dette skal analysen svare på følgende forskningsspørsmål: 1) Er «Trade-Off Theory» og «Pecking Order Theory» gjeldene for forretningsmodellen digital plattform, og kan karakteristikkene til digitale plattformselskaper forklare finansieringsvalg? For å besvare forskningsspørsmålene vil vi benytte en kvantitativ analyse. Vi har identifisert 55 digitale plattformerselskaper og konstruert tre datasett for sammenligning. Datasett 1 inneholder selskaper fra teknologisektoren, Datasett 2 er sammensatt av digitale plattformselskapers lineære konkurrenter, og Datasett 3 er spisset ved å inkludere håndplukkede lineære selskap med lik produktstrategi. Resultatene våre gir ingen støtte til hverken «Trade-Off Theory» eller «Pecking Order Theory». For «Trade-Off Theory» finner våre analyser at det trolig er digitale plattformers evne til å være dynamisk gjennom skaleringsfordeler og føring av vekststrategi som gjør teorien lite relevant å etterleve i praksis. I «Pecking Order Theory» vil asymmetrisk informasjonen hos digitale plattformselskaper ikke gi insentiver for å følge prioriteringsrekkefølgen i teorien.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectfinansiell økonomien_US
dc.subjectstrategisk analyseen_US
dc.titleKapitalstruktur i digitale plattformer : en empirisk analyse av «Trade-Off Theory» og «Pecking Order Theory» for selskaper som benytter forretningsmodellen digital plattformen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel