Muligheter og utfordringer i agile team : En kvalitativ casestudie av hvilke sentrale muligheter og utfordringer som kan oppstå i veletablerte agile team, og hvordan læring og kompetanseutvikling av teammedlemmer blir ivaretatt
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2778545Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
I denne masterutredningen har vi undersøkt hvilke muligheter og utfordringer som kan oppstå
i agile team, samt hvordan læring og kompetanseutvikling av teammedlemmer blir ivaretatt.
Forskningen innen agil metodikk tar for seg kjennetegn team bør ha for å kunne betegnes
som agile, i tillegg dreier forskningen seg i hovedsak om IT-utviklingsmetodikk som Scrum.
Det er derimot begrenset forskning på muligheter og utfordringer agile team kan gi, hvilket
gjør dette relevant å studere. Siden læring står sentralt i agile team er det også interessant å
studere hvordan teammedlemmers kompetanseutvikling blir ivaretatt. Vi har valgt å
gjennomføre en kvalitativ casestudie i to utviklingsteam i et nordisk konsulentselskap. Det er
forsøkt å gå nærmere inn på problemstillingene som er beskrevet ved å samle inn data
gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer av teammedlemmer.
I studiene første del viser våre funn at teamene opplever flere sentrale muligheter og
utfordringer. Sentrale muligheter er at teammedlemmer opplever at de har effektiv håndtering
av hindringer samt høy intern og individuell autonomi. Tverrfaglighet gir muligheter som
kompetanseoverføring mellom teammedlemmer og alle ressurser er tilgjengelig innad i
teamene. Øvrige sentrale muligheter er knyttet til kommunikasjon, kundefokus og
teamorientering. Sentrale utfordringer er store omprioriteringer fra kunden og at teamets
eksterne autonomi svekkes av stor kundeinnflytelse. En annen sentral utfordring er at det
skapes en barriere for å kontakte andre teammedlemmer på hjemmekontor, det svekker den
uformelle koordineringen i teamene. Følgelig blir teammedlemmer mer låst til rollene sine,
jobber mer individuelt og mindre kryssfunksjonelt. Funn viser utfordringer ved svekket tillit,
med bakgrunn i opplevelser av andre teammedlemmers arbeidsinnsats.
I studiens andre del fremkommer funn om ivaretakelse av læring og kompetanseutvikling av
teammedlemmer. Innad i teamet er det fokus på læringsprosesser som skal bidra til gode
produktløsninger og dermed gi økt verdi til kunden. Slike læringsprosesser kan være
kompetansedeling ved parprogrammering og codereviews. Utenfor teamet er det fokus på å
ivareta teammedlemmers spisskompetanse. Det er også muligheter for å lære seg noe nytt,
som kan styrke teammedlemmers støttende kompetanse. Tiltak casebedriften har for
kompetanseutvikling av medarbeidere er gjennom faggrupper i teammedlemmers fagenhet.
Det er også satt av tid til egenutvikling, i tillegg er det kurs, konferanser og internprogrammer
som teammedlemmer står fritt til å delta på.