Show simple item record

dc.contributor.advisorSandvik, Alexander Madsen
dc.contributor.authorMjør, Magnhild
dc.contributor.authorMyrland, Mats Olsen
dc.date.accessioned2021-10-06T07:01:57Z
dc.date.available2021-10-06T07:01:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787961
dc.description.abstractDenne utredningen ser på hvordan kreativ atferd hos ansatte påvirker oppgaveprestasjonen deres. Vi har foreslått en mediert modereringsmodell der innovasjon medierer relasjonen mellom kreativ atferd og oppgaveprestasjon, og hvor innovasjonsklima modererer denne indirekte effekten. Studien er gjennomført i et norskeid selskap som produserer medisinsk utstyr, ved hjelp av spørreundersøkelser blant ledere og ansatte i selskapet. Det var totalt 967 respondenter, og etter å ha koblet de to spørreskjemaene – medarbeider og lederrapporterte –satt vi igjen med et utvalg på 495 respondenter fra 20 land. Gjennom analyser har vi funnet at kreativ atferd har en negativ påvirkning på oppgaveprestasjonen, en relasjon som frem til nå har hatt sprikende funn i litteraturen. Videre fant vi at innovasjon medierer forholdet mellom kreativ atferd og oppgaveprestasjon. En slik positiv, indirekte effekt av kreativ atferd på oppgaveprestasjon, gjennom innovasjon, indikerer at det ikke nok å være kreativ, man må også implementere idéene. Altså er det ikke tanken som teller. Videre fant vi støtte for at innovasjonsklima modererer relasjonen mellom kreativ atferd og innovasjon, og at denne effekten er tydelig størst hos ansatte med lav kreativ atferd. Det er derfor viktig at bedrifter tilrettelegger for et godt innovasjonsklima, spesielt i tilfeller der de ansatte har lav kreativ atferd.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleDet er ikke tanken som teller : En empirisk studie av medierende og modererende effekter på relasjonen mellom kreativ atferd og oppgaveprestasjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record