Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHagen, Kåre Petter
dc.contributor.authorPedersen, Karl Rolf
dc.contributor.authorTveter, Eivind
dc.date.accessioned2015-04-27T10:57:33Z
dc.date.available2015-04-27T10:57:33Z
dc.date.issued2014-12
dc.identifier.isbn978-82-491-0878-7 (elektronisk versjon)
dc.identifier.isbn978-82-491-0877-0 (trykt versjon)
dc.identifier.issn0803-4036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/282496
dc.description.abstractDenne rapporten drøfter mernytte i form av økt produktivitet som følge av transportinvesteringer som bidrar til økt lokal konkurranse og større og tettere arbeidsmarkeder. Rapporten tar utgangspunkt i utenlandske studier som finner klare sammenhenger mellom produktivitet og grad av agglomerasjon i arbeidsmarkedet og drøfter i hvilken grad disse er overførbare til norske forhold. Rapporten diskuterer studier av produktivitetseffekter fra store infrastrukturprosjekter i Norge basert på fem case. Det påvises at flere infrastrukturprosjekter viser en mernyttevirkning i form av lønnsøkning, men resultatene spriker betydelig. Rapporten tar også opp en del metodiske spørsmål slik som problemet med å definere et relevant sammenligningsgrunnlag for langsiktige prosjekter. Det drøftes også i hvilken grad produktivitetseffekter fra transportinvesteringer kan skyldes sorteringsvirkninger i arbeidsmarkedet ved at byer og tettbygde strøk kan ha en tendens til å tiltrekke seg de mest produktive arbeiderne.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherSNFnb_NO
dc.relation.ispartofseriesRapport;2014:11
dc.titleRingvirkninger fra samferdselsinvesteringernb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel