Rom for læring: betydningen av handlingsrom for ledelse
Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/282754Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Articles (SOL) [143]
Originalversjon
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse 2012, 15(8):30-39Sammendrag
I ledelseslitteraturen framstilles handlingsrom som en faktor som gir a) ledere endringskapasitet eller evne til å fatte endringsrelaterte valg og b) mulighet til å gjennomføre valgene (endringene). Endringskapasitet er relatert til læring, motivasjon og innflytelse (makt). Denne artikkelen retter søkelyset mot sammenhenger mellom handlingsrom på den ene side og læring, motivasjon og innflytelse på den andre side. Drøftingen viser at antakelsene som ligger til grunn for handlingsrom kan være problematiske. Ledere som endringsagenter må derfor nøye vurdere hvilken situasjon eller endringsfase de står overfor. I en tidlig fase der det er behov for å utvikle kunnskap vil stort handlingsrom være av stor betydning. I en senere fase der det er behov for å gjennomføre valg kan imidlertid makt være viktigere enn autonomi. Endringskapasitet innebærer derfor at ledere som endringsagenter har evne til å utvikle fleksibilitet i forhold til eget handlingsrom.
Beskrivelse
-With permission from publisher, Fagbokforlaget