Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNesheim, Torstein
dc.contributor.authorRishaug, Elisabet
dc.contributor.authorLind, Nina
dc.date.accessioned2022-01-20T06:29:28Z
dc.date.available2022-01-20T06:29:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2838366
dc.description.abstractInnføring av ny pedagognorm i barnehagene har vi som styrere stått midt i, og vi opplevde at barnehager gjennomførte dette på ulike måter etter 2018. Vår nysgjerrighet rundt hva som gjorde dette, førte oss inn i leten etter forskning, lov og forskriftstekst. Vi gjorde et dypdykk i noen få barnehager for å se og sammenligne hvordan disse hadde organisert seg etter det ble flere pedagoger i grunnbemanningen og valgte derfor kvalitativ metode. For å begrense og strukturere oppgaven satte vi en problemstilling med noen forskningsspørsmål som er gjennomgående i de ulike kapitlene. Med teori viser vi barnehagens formelle rammer i form av struktur og ledelse, og har sett på strukturen i ulike dimensjoner. Videre er de uformelle sidene av organisasjonen presentert og satt i kontekst med barnehager. Vi har plassert pedagogene inn i dette og redegjort for de ulike rollene pedagoger har i organisasjonen. Samtlige informanter trakk fram styrker ved deres organisering av pedagogene, og var for det meste fornøyd med den organiseringen de hadde i egen barnehage. De funnene vi fant mest relevante for vår studie har vi satt opp i en tabell (4.6). Vi vil trekke frem fire utfordringer som vi mener kan være direkte knyttet til innføringen av ny pedagognorm; Samhandling mellom pedagoger, usikkerhet i roller, forventningsavklaring og fordeling av pedagoger. Det er viktig at eier og den strategiske ledelsen jobber bevisst med hele organisasjonsstrukturen, dens innhold og endringene som har kommet med flere pedagoger. Med det følger å sette av tid til å sikre klarhet i roller og arbeidsoppgaver. Sikre at forventninger blir avklart og at det gis tilbakemeldinger på arbeidet. Det kan være en svakhet i at funnene er basert på svar fra relativt få pedagoger, men vi mener at funnene viser en tendens, og tror vårt bidrag kan være med å fylle et forskningshull. Det er både nødvendig og viktig at vi får mer kunnskap om hvordan organisering av pedagoger kan gjøres i barnehager.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectExecutive master i ledelseen_US
dc.titleEn casestudie om hvordan pedagoger er organisert i barnehagen etter ny pedagognormen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel