dc.description.abstract | I samarbeid med DIG-senteret ved NHH og Knowit har vi i denne oppgaven forsket
på hvordan humankapital påvirker evnen til datadrevet innovasjon. Et datadrevet
forsikringscase ble benyttet til å generere kreative ideer blant 92 respondenter. Ideene ble
deretter vurdert av et ekspertpanel fra Knowit langs de fire dimensjonene; kreativitet,
gjennomførbarhet, kommersialisering og datainntensivitet. Ved hjelp av ekspertenes
vurderinger og demografiske variabler har vi utarbeidet og kjørt ulike statistiske modeller
for å belyse hvilke trekk og egenskaper som påvirker evnen til å arbeide med dataintensive
problemstillinger. Mer konkret har vi sett på hvordan respondenter med teknologibakgrunn,
forretningsbakgrunn, innovasjonsbakgrunn og de uten relevant bakgrunn scorer langs de
fire dimensjonene. Resultatene indikerer at det ikke handler om én utdanningsbakgrunn
eller kompetanseprofil som egner seg for datadrevet innovasjon. Utredningens funn trekker
i retning av at svaret på den overordnede problemstillingen er langt mer sammensatt,
og det er derfor ikke mulig å besvare den med én stillingstittel eller profesjon. Enkelte
signifikante funn, sammen med mønstre og tendenser i datasettet gjør at vi likevel kan
tegne et bilde av en profil som har gode forutsetninger for å lykkes med innovasjon og
bruk av data. Personen under er likevel et eksempel på en profil som innehar mange av de
viktige egenskapene og trekkene som bidrar til å lykkes med datadrevet innovasjon. Denne
profilen har høyere utdannelse, på minimum bachelornivå og har kanskje erfaring med
innovasjonsmetodikk og innovasjonsprosesser. Sannsynligvis er personen utdannet innen
kommersielle, innovative eller teknologiske fag, og omtales gjerne som en ung profesjonell i
midten av 30-årene. Det er positivt om vedkommende har mellom 5-10 års arbeidserfaring
og har hatt mulighet til å oppnå en god årsinntekt over 600.000 kroner. | en_US |