Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMeyer, Christine B.
dc.contributor.authorSoppeland, Målfrid
dc.contributor.authorHammer, Ingrid
dc.date.accessioned2022-03-02T10:58:01Z
dc.date.available2022-03-02T10:58:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2982408
dc.description.abstractEn voksende andel av befolkningen blir eldre og flere blant oss har kroniske lidelser. Dette er blant årsaker til at norsk helsevesen er under press. For å motvirke økende arbeidspress for helseansatte og tilpasse produksjonen av helsetjenester til nye behov i befolkningen, er ny teknologi, endring av arbeidsmåter og organisering nødvendig. Digitalisering og digitale transformasjoner er tiltak som kan bidra til å effektivisere sektoren. Formålet med denne oppgaven er å utforske muligheter til innovasjon i helsetjenestene, gjennom økt bruk og deling av data. For å belyse problemstillingen har vi valgt å bruke en eksplorerende multippel casestudie av tre helsetjenester i Bergen kommune. Vi har brukt en induktiv metode, og innhentet totalt seks intervjuer, hvorav tre med utviklere og tre med brukere av dashbord fra Datasjøen. Ved å ta i bruk Big Data kan etater og avdelinger oppnå store effektivitetsgevinster, i tillegg til å redusere forekomsten – og konsekvensene – av menneskelige feil. Vi finner imidlertid at hensyn til personvern ofte forsinker utviklingsprosesser. Dette trenger ikke nødvendigvis være en fallende faktor alene, men sammen med andre faktorer, slik som høy turnover eller lav endringskapasitet, kan dette gjøre at prosjektet stopper opp eller at nytten av dem reduseres. Vi finner at personvernet har en sterk tendens til å innskrenke mulighetsrommet for datadeling. Personvern fører til at dashbord ikke utvikles ferdig eller at verdien av informasjon reduseres, da viktig informasjon ikke kan deles til nytte for tjenesteproduksjonen. Dette reduserer også dashbordenes nytte som administrative styringsverktøy. Et viktig funn er imidlertid at det er mulig å utvikle, ta i bruk og forbedre kvalitet og effektivitet gjennom hensiktsmessig innsamling, bruk og visualisering av data. Dette krever imidlertid riktig kompetanse, villighet til endring og god implementering. Denne studien sikter mot å avdekke hva som gjør at et dashbord vil fungere godt, samt se hva som begrenser mulighetsrommet. Med dette ønsker vi å bidra til at personer tilknyttet digitaliseringsarbeidet i helsetjenester i Bergen kommune kan implementere gode arbeidsmetodikker, og dermed få økt effekt av digitalisering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectØkonomisk styringen_US
dc.subjectStrategi og ledelseen_US
dc.titleInnovasjon i helsetjenester: mulighetsrommet for datadeling: En casestudie av Datasjøen i Bergen kommunes helsetjenesteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel