Digitalisering og overvåkning av personopplysninger: En kvalitativ analyse av holdninger til personvern og verdighet i forbindelse med atferdsbaserte forsikringsavtaler i Norge
Abstract
Ny teknologi muliggjør digitalisering og overvåkning av personopplysninger, noe som fra
forskningen reiser kritiske spørsmål til hvorvidt personvernet og menneskets verdighet blir
ivaretatt. Formålet med denne masterutredningen er å undersøke hvilke holdninger unge
voksne har til personvern og verdighet i forbindelse med å gi avkall på personopplysninger
for å få et gode. Mer spesifikt ønsker vi å analysere målgruppen generasjon Z, definert ved
personer som er født i tidsrommet 1997-2000. Dette er en målgruppe som representerer
fremtiden, og som i stort omfang vil erfare de positive og negative implikasjonene av slik
digitalisering. Med bakgrunn i dette har vi formulert følgende forskningsspørsmål: “Hvilke
holdninger har generasjon Z til personvern og verdighet i forbindelse med å gi avkall på
personopplysninger for å få et gode?”
For å besvare dette forskningsspørsmålet har vi valgt å benytte en eksplorativ studie med en
abduktiv forskningstilnærming hvor vi analyserte kvalitative data. For å avdekke målgruppens
holdninger til personvern og verdighet valgte vi å benytte forsikringsbransjen som
forskningsområde, herunder se på atferdsbaserte forsikringsavtaler innen helse- og
bilsegmentet, hvor telematikk og bærbar teknologi anvendes for å innhente nødvendige
personopplysninger fra kundene. Dette er teknologi som utprøves av forsikringsselskaper i
dag, noe som gav oss muligheten til å observere hvilke holdninger målgruppen vår har
innenfor en avgrenset og relevant kontekst.
Funnene våre indikerer at generasjon Z er mottakelige for digitaliseringen dersom de oppnår
et gode i form av lavere forsikringspremie. De økonomiske insentivene trumfer både
kostnaden ved å gi avkall på sine personopplysninger og den negative påvirkningen
overvåkningen vil ha på deres verdighet. Når det er sagt er det visse aspekter tilknyttet
personvern og verdighet generasjon Z uttrykker en reell bekymring rundt. Dette omhandler
påvirkningen på menneskets atferdsmessige verdighet, maktubalansen som kan oppstå
mellom kunde og forsikringsselskap og de negative implikasjonene tredjeparter som Tesla og
FitBit har som ledd i databehandlingsprosessen. Et siste interessant funn avdekker at
generasjon Z er mer restriktive til å dele personopplysninger knyttet til atferdsbaserte
helseforsikringer, og forklaringen er at dette omfatter data av mer sensitiv karakter.