« Et vanskelig produkt å selge » : En kvalitativ casestudie av sosial verdiskaping
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan arbeidsinkluderingsbedrifter skaper sosial verdi i det norske samfunnet, med fokus på deres forretningsmodell sett fra et samfunnsperspektiv. I tillegg utforskes utfordringer og suksesskriterier som relaterer seg til arbeidsinkludering. Studien utgjør en kvalitativ casestudie, hvor det ble intervjuet fem arbeidsinkluderingsbedrifter og tre andre relevante bedrifter med en relasjon til arbeidsinkluderingsbedriftene.
Studiens hovedfunn kan deles i tre. Det første hovedfunnet er i tilknytning til hvordan arbeidsinkluderingsbedrifter skaper sosial verdi gjennom deres forretningsmodell. Vi finner likhetstrekk ved det overordnede formålet og målgruppen. Initiativene de tilbyr er både like og differensierte, hvilket også gjelder for eierstrukturen deres. Samlet viser dette at de ulikt utformede forretningsmodellene til arbeidsinkluderingsbedrifter, vil skape sosial verdi på ulike måter og i ulikt omfang, men for samme sosiale formål.
Det andre funnet i studien refererer til suksesskriterier ved arbeidsinkludering i det norske samfunnet. Det var tydelig at effektive, varige samarbeid var essensielt, samt ærlig kommunikasjon med samarbeidspartnerne. Da det norske markedet for arbeidsinkludering er preget av mange aktører, er matching av behov sentralt, hvilket betyr å koble arbeidssøkere til en arbeidsgiver basert på tilpasningsevne og behov. Med bakgrunn i at det er mangel på arbeidskraft i markedet, var dette et essensielt funn.
Til slutt fant vi utfordringer tilknyttet arbeidsinkluderingsbedriftene, hvilket er sentralt å fremheve for å bevisstgjøre aktørene på begrensende faktorer i markedet. Den kritiske utfordringen var manglende oppfølging av arbeidssøkerne etter de kommer ut i arbeid, både fra NAV og arbeidsinkluderingsbedriftene. En konsekvens av dette er at arbeidssøkeren på sikt kan bli stående utenfor arbeidslivet. Vi fant også at det er utfordrende å inngå samarbeid, da det er krevende å få andre til å se verdien av arbeidsinkludering. Følgelig beskrives arbeidsinkludering som et vanskelig produkt å selge. Utfordringene fremstår som trusler mot å maksimere sosial verdiskaping og den samfunnsøkonomiske nytten i samfunnet.
Overordnet bidrar vår studie til en bedre forståelse av hvordan arbeidsinkluderingsbedrifter kan utforme sin forretningsmodell for å skape sosial verdi, og hvilke elementer som er viktige å vurdere for å bistå i arbeidet med sosiale forskjeller og utenforskapet i Norge.