ICAs fall i Norge
Abstract
Denne masteravhandlingen er en casestudie som undersøker hvilke faktorer som påvirket ICAs fall i Norge. Oppgaven fokuserer på tidsperioden fra 1998-2014, men inneholder enkelte elementer fra tidligere år for å opplyse om bakgrunn, historie og klargjøre kontekst.
I 1998 etablerte ICA seg i Norge gjennom en fusjon med Hakon-Gruppen. I 2003 ble ICA-Norge stiftet. Da den norske driften ble avviklet i 2014 hadde markedsandelene sunket drastisk, og kjeden var blitt den minste av de fire store dagligvarekjedene. Dette var en innholdsrik periode som har vært delaktig i utformingen av det norske dagligvaremarkedet. Vi har undersøkt hvilke faktorer som kan ha ført til ICAs fall i Norge.
Studiens forskningsmetode er en kvalitativ casestudie. Datainnsamling har foregått gjennom semistrukturerte intervjuer av informanter med ulik erfaring, fra forskjellige roller i den norske dagligvarebransjen. Funn fra intervjuer har blitt diskutert opp mot teori knyttet til fagfeltene organisasjon og ledelse, strategi og internasjonalisering. Nyhetsartikler, litteratur, og tidligere forskning har blitt benyttet for å danne et overblikk over historien til ICA, og den generelle utviklingen i det norske dagligvaremarkedet over tid.
Studien avdekker at ICA møtte på en rekke utfordringer i Norge, hvor flere av disse kan være overførbare til andre internasjonale aktører i etableringsfasen. En av de store utfordringene for ICA var knyttet til forskjeller mellom hjemmemarkedet og det norske dagligvaremarkedet. Neglisjerte markedsforskjeller og manglende tilpasning, har ut ifra våre funn vist seg å være de viktigste årsakene til ICAs synkende markedsandeler og store tap i Norge. Ved manglende forståelse av markedet, stor selvtillit, og stadige endringer i strategi og ledelse rev ICA ned markedsposisjonen de hadde ervervet seg ved å kjøpe en sterk, kjent, norsk lavpriskjede. This thesis is a case study that that examines influential factors that led to ICAs downfall in Norway. The paper particularly focuses on the time period from 1998-2014 but includes certain elements from earlier years to inform about background and history and to clarify context.
In 1998 ICA was established in Norway through a merger with Hakon-Gruppen, and in 2003 ICA-Norge was founded. Before the Norwegian operations was ceased in 2014, market shares had drastically declined, and the company had become the smallest among the four major grocery chains in Norway. The period richly contributed to shaping the Norwegian grocery market. We have analyzed factors that have contributed to ICAs decline in Norway.
The research method of this study is a qualitative case study. We have collected data through semi structured interviews, with informants. The informants have varied experiences from different roles within the Norwegian grocery industry. Our findings have been discussed in relation to theory from organizational leadership, strategy and internationalization. News articles, literature and former research, has been utilized to obtain an overview of ICA's history and the general development of the Norwegian grocery market.
The study uncovers a range of different challenges ICA experienced in Norway. Several of these challenges may be relevant to other international firms during the phase of establishment. One of ICA's greatest challenges related to the differences between their home market and the Norwegian market. Based on our findings Neglected differences between markets and the lack of adaptation seem to be the main causes of ICA's diminishing market shares and financial losses in Norway. Due to a lack of understanding of the market, overconfidence, and constant changes in strategy and leadership, ICA destroyed the market position they had acquired by purchasing a strong, well-known Norwegian discount chain.