Tjenende ledelse og motivasjonsklima: En studie av rollen til motivasjonsklima i relasjonen mellom tjenende ledelse, og prestasjon og kreativitet i team
Abstract
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan tjenende ledelse påvirker motivasjonsklimaet i et team, og om dette forholdet medierer relasjonen mellom tjenende ledelse, og oppgaveorientert prestasjon og kreativitet på teamnivå. Med dette utgangspunktet har vi forsøkt å belyse sammenhengene mellom tjenende ledelse og motivasjonsklima, motivasjonsklima og teamresultater, før vi til slutt undersøkte den fulle modellen om relasjonen mellom tjenende ledelse og teamresultatene med motivasjonsklima som mediator.
Studien benytter seg av et eksperimentelt design med et laboratorieeksperiment blant førstekullet ved NHH som omfattet 372 studenter, fordelt på 99 ulike team med 3-4 medlemmer. For å få et godt mål på teamenes prestasjon og kreativitet har vi målt hver av disse med både en subjektiv og en objektiv variabel. Funnene våre viser at tjenende ledelse er relatert til motivasjonsklimaet i team, og vi fant at en tjenende leder skaper et økt mestringsklima og et redusert prestasjonsklima i teamet. Denne relasjonen mellom tjenende ledelse og motivasjonsklima har vi forsøkt å forklare ved å trekke på teori om dimensjonene som utgjør tjenende ledelse, i tillegg til sosial identitets, lærings og -bytteteori som utgjør mye av grunnlaget til tjenende ledelse. Med utgangspunkt i dette er det mulig å forstå relasjonen mellom tjenende ledelse og motivasjonsklima, som bidrar til mer bredde i forskningsfeltet. Videre fant vi også at en høyere grad av mestringsklima er relatert til en høyere grad av opplevd prestasjon og kreativitet i teamet. Gjennom studien foreslår vi at effektene til tjenende ledelse kan forstås gjennom mekanismene i et motivasjonsklima, hvor en tjenende leder fører til et redusert prestasjonsklima og økt mestringsklima, som videre fører til økt opplevd prestasjon og kreativitet. The purpose of this study has been to investigate how servant leadership affects the motivational climate in a team, and whether this relationship mediates the relationship between servant leadership, and task-oriented performance and creativity at the team level. With this starting point, we have attempted to shed light on the connections between servant leadership and motivational climate, motivational climate and team results, before we finally examined the full model of the relationship between servant leadership and team results with the motivational climate as a mediator.
The study uses an experimental design with a laboratory experiment among first-year students at NHH, which included 372 students, divided into 99 different teams with 3-4 members. To get a good measure of the teams' performance and creativity, we measured each of these with both a subjective and objective variable. Our findings show that servant leadership is related to the motivational climate in the team, and we found that a serving leader creates an increased mastery climate and a reduced performance climate in the team. We have attempted to explain this relationship between servant leadership and motivational climate by drawing on theory about the dimensions that make up servant leadership, in addition to social identity, learning and exchange theory that forms much of the basis for servant leadership. Based on this, it is possible to understand the relationship between servant leadership and motivational climate, which contributes to more breadth in the field of research. Furthermore, we also found that a higher degree of mastery climate is related to a higher degree of perceived performance and creativity in the team. Through the study, we suggest that the effects of servant leadership can be understood through the mechanisms in a motivational climate, where a serving leader leads to a reduced performance climate and increased mastery climate, which in turn leads to increased perceived performance and creativity.