Endringsagenters mobilisering av interessenter
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3158958Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Denne masteroppgaven belyser hvordan interne versus eksterne endringsagenter mobiliserer sine viktigste interessenter, for å sikre gjennomføringskraft. Vi har undersøkt hvordan de jobber og hvordan de forholder seg til viktige aktører for endringsarbeidet. Bartuneks (2013) triangelmodell danner det teoretiske grunnlaget for oppgaven, i form av de tre faktorene identitet, aktiviteter og interessenter.
Vi har benyttet oss av en kvalitativ metode og et eksplorerende forskningsdesign. Vi hadde tre informanter som vi har hatt tett dialog med underveis. Datainnsamlingen ble gjennomført ved å kombinere observasjoner og intervjuer, hvorav intervjuene foregikk over tre ulike seanser. Funnene fra datainnsamlingen ble analysert med utgangspunkt i vårt teoretiske rammeverk, og følgelig strukturert for de tre ulike faktorene i triangelmodellen.
Den mest markante forskjellen vi fant mellom arbeidshverdagen til interne og eksterne endringsagenter, er deres ressursbruk på identifikasjon av interessenter. Våre funn antyder at eksterne endringsagenter i større grad må prioritere ressurser på identifikasjon av interessenter. På den andre siden kan interne endringsagenter prioritere ressursbruk på mobiliseringen av interessentene, fremfor identifikasjonen av dem. Samtidig mener vi at noen sentrale faktorer ikke er inkludert i triangelmodellen, men at de likevel er relevante for både interne og eksterne endringsagenter. Dette handler om betydningen av makt og posisjon i arbeidet med å mobilisere interessenter for å sikre gjennomføringskraft.