Betydningen av ladeinfrastruktur for elbiladopsjon
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3158961Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4508]
Sammendrag
Denne avhandlingen utforsker hvordan tilgjengeligheten av ladestasjoner påvirker norske forbrukeres beslutning om å kjøpe elbiler. Norge har den høyeste andelen elbiler i nybilsalget globalt, og dette skiftet fra fossilbiler til elbiler er en viktig del av Norges strategi for å redusere CO2-utslippet. Overgangen fra fossile biler til nullutslippsbiler er avgjørende for å oppnå landets klimamål og redusere det totale utslippet av klimagasser i Norge.
For å studere dette benytter vi registreringsdata av nye biler i Norge fra 2022 og 2023. Vi anvender både ordinær minste kvadraters metode (OLS) og logistisk regresjon for å svare på problemstillingen. Analysen fokuserer på hvordan nærhet til ladestasjoner påvirker beslutningen om å kjøpe elbil. For hver bilkjøper i datasettet teller vi antall ladestasjoner innenfor en radius på 5 km fra deres bosted. Vi kontrollerer for andre viktige faktorer som kan påvirke kjøpsbeslutningen, inkludert bosted, inntekt, strømpris og årseffekter. Ved å inkludere disse kontrollvariablene, isolerer vi effekten av ladestasjoner på elbilkjøp bedre.
Resultatene viser en svak, men positiv sammenheng mellom nærhet til ladestasjoner og elbilkjøp. Den sterkeste effekten observert er for hurtigladere. Denne positive sammenhengen antyder at tilgang til ladestasjoner kan øke sannsynligheten for at forbrukere velger elbil fremfor fossilbil. Videre finner vi at bygging av nye ladestasjoner er mest effektivt i mer sentrale områder. I disse områdene dekker ladestasjonene flere potensielle kjøpere per stasjon, noe som gjør investeringer i ladeinfrastruktur mer kostnadseffektive. This thesis explores how the availability of charging stations influences Norwegian consumers' decisions to purchase electric vehicles (EVs). Norway has the highest proportion of electric vehicles in new car sales globally, and this shift from fossil fuel vehicles to electric vehicles is a crucial part of Norway's strategy to reduce CO2 emissions. The transition from fossil fuel cars to zero-emission vehicles is essential for achieving the country's climate goals and reducing the total greenhouse gas emissions in Norway.
To study this, we use registration data of new cars in Norway from 2022 and 2023. We employ both ordinary least squares (OLS) regression and logistic regression to address the research question. The analysis focuses on how proximity to charging stations affects the decision to buy an electric vehicle. For each car buyer in the dataset, we count the number of charging stations within a 5 km radius of their residence. We control for other important factors that might influence the purchase decision, including residence location, income, electricity prices, and year effects. By including these control variables, we better isolate the effect of charging stations on electric vehicle purchases.
The results show a weak but positive relationship between proximity to charging stations and the purchase of electric vehicles. The strongest effect observed is for fast chargers. This positive relationship suggests that access to charging stations can increase the likelihood that consumers will choose an electric vehicle over a fossil fuel vehicle. Furthermore, we find that building new charging stations is most effective in more central areas. In these areas, charging stations cover more potential buyers per station, making investments in charging infrastructure more cost-effective.