Implementering og forbedring av kategoristrategier: En eksplorativ casestudie av utfordringer og suksessfaktorer
Abstract
Gjennom denne masteravhandlingen blir det utforsket hvordan kategoristyring praktiseres gjennom kategoristrategier i seks norske virksomheter. Fokuset i oppgaven er å kartlegge hvordan virksomheter implementerer og forbedrer kategoristrategier. Kategoristyring er en innkjøpsstrategi som har vokst og utbredt seg blant virksomheter i både Norge og resten av verden. Likevel er det en omfattende strategi som krever riktig kompetanse for å lykkes. Temaet for oppgaven er derfor svært aktuelt for dagens situasjon. Vi ønsker å tilføre ny innsikt i to viktige områder i kategoristyringsprosessen. Studien skal besvare følgende problemstilling:
«Hvilke sentrale elementer fra kategoristyringsprosessen kan identifiseres som utfordringer og suksessfaktorer for implementering og forbedring av kategoristrategier?»
Vi har utført en eksplorativ casestudie, med en kvalitativ metode, og innhentet primærdata gjennom dybdeintervjuer. Vi har dannet oss et teoretisk grunnlag basert på innkjøpsledelse og kategoristyring, for å diskutere opp mot empiri. Studien tar utgangspunkt i det teoretiske rammeverket til Jonathan O´Brien (2019), og legger et fundament for å besvare problemstillingen.
Funn fra studien viser at det er flere elementer fra hele kategoristyringsprosessen som har stor betydning for hvor godt de seks virksomhetene i studien lykkes med implementering og forbedring av kategoristrategier. For å ha et godt grunnlag til å drive kategoristyring har vi vurdert at forankring i ledelse og organisasjon, samt individuell kompetanse i kategoristyring, er suksessfaktorer. Fra fasene før implementering og forbedring, finner vi følgende suksessfaktorer: tverrfaglige team, involvering av interessenter, informasjonsinnhenting, analyser, fokus på behov og gjennomførbarhet. I implementerings- og forbedringsfasen er bruk av egne støtteteam og SRM suksessfaktorer. Store utfordringer i disse fasene er endringsledelse og kommunikasjon, samt måling av effekter. I tillegg er det en rekke elementer som gir uttrykk for å ha betydning, som ikke med sikkerhet kan bli klassifisert som suksessfaktorer eller utfordringer.