Drivere bak etterspørselen etter billetter til Lerkendal stadion
Abstract
For å i større grad vite hva som driver etterspørselen etter billetter til Lerkendal stadion, har denne oppgaven som mål å analysere akkurat dette. Oppgaven tar utgangspunkt i billettsalgsdata fra Rosenborg Ballklub i perioden 2011-2023, som videre tar sikte på å empirisk underbygge resultater fra klubbens publikumsundersøkelse gjennomført i 2024. Oppgaven utarbeider en regresjonsmodell og benytter OLS for å estimere hvilke faktorer som er viktige drivere bak etterspørselen. Basert på tidligere forskning foreligger det ikke funn av etterspørselens priselastisitet for Rosenborg sine supportere, hvilket oppgaven har som delmål å finne. Ved log-transformering av pris og kvantum gir resultatene et estimat på det som er å anse som priselastisitet.
Billettsalgsdata og publikumsundersøkelse er innhentet fra Rosenborg Ballklub. Datasettet inneholder 3 377 808 observasjoner, da salg av ulike billetter, som videre er bearbeidet og filtrert til et representativt utvalg, kalt ordinære voksenbilletter. Med informasjon om tilskuernes preferanser fra publikumsundersøkelsen, blir det valgt ut en rekke variabler som inkluderes i modellen. De forberedende testene og diagnostisering tyder på heteroskedastisitet og autokorrelasjon i residualene. Det blir derfor benyttet en regresjonstilnærming med robuste standardfeil.
Resultater fra modellen viser at sportslige prestasjoner øker etterspørselen etter billetter. På samme måte vil topplag trekke flere tilskuere til stadion, mens bunnlagene har negativ innvirkning på etterspørselen. Dersom det spilles kamp på 16. mai vil også etterspørselen øke, hvilket er et kjent fenomen i fotballmiljøet. Resultatet knyttet til etterspørselens priselastisitet er ikke statistisk signifikant, og henger sammen med lite variasjon i data på billettpris. Likevel gir estimatet en antydning av at tilskuerne ikke er svært prissensitive.