Konsulenters rolle i endring av sosioteknisk struktur for KI-adopsjon
Abstract
Forskere erkjenner at kunstig intelligens representerer en banebrytende endring som er kommet for å bli, og som omformer bransjer og arbeidsmetoder globalt. Det hevdes at teknologien tilbyr betydelige fordeler, men likevel står mange selskaper overfor et gap mellom interesse for KI og praktisk anvendelse. Dette gapet, forsterket av en utbredt mangel på relevant kompetanse, har økt behovet for spesialiserte konsulenttjenester. Motivert av et ønske om å tilby relevant og praktisk innsikt, fokuserer denne utredningen på konsulenters rolle som brobyggere og veiledere i dette gapet. For å utforske konsulenters rolle i adopsjon av KI benytter vi sosioteknisk systemteori som analytisk rammeverk. Rammeverket kan potensielt bidra til å gi innsikt i hvordan konsulenter navigerer og balanserer sosiale og tekniske elementer i komplekse systemer ved teknologiintegrering. I denne masterutredningen har vi derfor ønsket å belyse følgende problemstilling: Hvilken rolle har konsulenter i endringen av etablerte selskapers sosiotekniske strukturer for å adoptere KI-teknologi?
Ettersom vi ønsket å studere hvilken rolle konsulentene har når de veileder sine klienter gjennom slike endringsprosesser, besluttet vi å gjennomføre en deskriptiv studie med kvalitative data. Studien er gjennomført som en case-studie av KPMG, noe som ga oss anledning til å studere nyanser og detaljer om fenomenet i en spesifikk organisatorisk kontekst. Ettersom KPMG er et ledende revisjons- og konsulentselskap, anså vi dette å være et interessant og relevant analyseobjekt. Gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer med konsulenter i selskapet dannet vi et godt datagrunnlag. Dette ble supplert med relevante interne organisasjonsdokumenter som ga ytterligere innsikt.
Våre funn indikerer at selv om tekniske elementer er viktige, er det primært de sosiale rollene konsulentene innehar som er avgjørende for vellykket adopsjon av kunstig intelligens. Dette underbygger at adopsjon av KI-teknologi ikke bør ses som en rent teknisk utfordring, men som en sosial prosess. Vi har i den forbindelse identifisert konsulentenes viktigste sosiale roller som kommunikatorer og brobyggere, kompetanseutviklere og sparringspartnere. I tillegg fant vi at konsulentene er sentrale i utviklingen av robust IT-infrastruktur og i å sikre teknologisk modenhet. Basert på disse funnene, vil vi understreke at konsulenters evne til å balansere og integrere både sosiale og tekniske elementer posisjonerer dem som sentrale i å fremme teknologisk aksept og skape felles optimalisering av KI-teknologi.