Er balansert målstyring i store norske virksomheter tilpasset globale markedstrender?
Abstract
Balansert målstyring (BMS) har utviklet seg fra et rent prestasjonsmålesystem til et strategisk kontrollsystem hvor strategiarbeid er blitt integrert i styringssystemet (Kaplan, 2010). Styringsverktøyets dynamiske egenskaper og vide geografiske utbredelse har medført vanskeligheter i henhold til å generalisere implementering og bruk av balansert målstyring i virksomheter. Flere studier drar i retning av at balansert målstyrings popularitetstopp er passert, og at utbredelse og bruk er i retrett på verdensbasis (Rigby & Bilodeau, 2018). Formålet med utredningen er derfor å kartlegge bruk og utbredelse av balansert målstyring i store og mellomstore norske virksomheter, samt hvordan bruk av styringsverktøyet har utviklet seg i tidsperioden 2015-2024. Utviklingen i bruk av BMS studeres gjennom sammenligninger mellom studiens funn og resultatene i masterutredningene fra 2015, 2018 og 2021, som utredningen er en oppfølgingsstudie av. Balansert målstyrings tilpasningsdyktige egenskaper muliggjør utvikling i takt med endrede markedsmekanismer, og vi ønsker følgelig å utforske implementering av globale markedstrender som digitalisering og bærekraft innen styringsverktøyet.
Metoden som anvendes i utredningen er triangulær, og vi analyserer således både kvantitative og kvalitative data gjennom henholdsvis en spørreundersøkelse og tre dybdeintervjuer. Resultatene viser en økende bruk av balansert målstyring i Norge, med en tilhørende høy adopsjonsrate fra 2021 og utover. Funnene trekker derfor i retning av at balansert målstyring ikke er i en tilbakegangsfase i Norge enda. Grad av avansert bruk har videre blitt mer utbredt de siste tre årene, og BMS i Norge drar i retning av et helhetlig strategisk styringssystem. Studien avdekker en høy bruksgrad av balansert målstyring i kombinasjon med både business intelligence og bærekraft. Business intelligence og bærekraft fordrer en mer avansert anvendelse av balansert målstyring. Utredningen finner at både balansert målstyring, business intelligence og bærekraft har en positiv effekt på bedrifters tilfredshet med styringssystemet.