Mellom pedagogikk og paragrafer i arbeid med skolemiljøsaker : Skolelederes rettsanvendelse i praksis
Abstract
Jeg har i denne oppgaven studert hva som påvirker skoleledere i arbeidet med
skolemiljøsaker, (Oppll.) §9A-4. Skoleledere står i et spenn mellom pedagogiske faglige
vurderinger, og krav til riktig lovanvendelse. Jeg har undersøkt hvordan de ser på rollen som
rettsanvendere, hvilke avveininger og vurderinger de må gjøre i komplekse skolemiljøsaker,
og hvilke ressurser de benytter seg av i omgivelsene i arbeidet. Jeg har benyttet teoretiske
perspektiver fra Jacobsen og Thorsvik «Skolen som organisasjon», Boe og Eckhoffs
«Grunnleggende juridisk metode», og Lipsky og Zacka sin teori om bakkebyråkrater, for å
belyse arbeidet skolelederne står i.
Undersøkelsene ble gjennomført som en kvalitativ case-studie, der jeg gjennomførte
intervjuer med skoleledere fra fire grunnskoler i Bergen kommune, i tillegg til juridisk
rådgiver i kommunen. Funn fra undersøkelsene viser at skoleledere er bevisste på sin rolle
som rettsanvendere, men at de også kan oppleve det som krevende og omfattende. Arbeidet
er høyt prioritert, og kan i flere tilfeller gå ut over andre oppgaver.
Undersøkelsene viser fram kompleksiteten i arbeidet med skolemiljøsaker, og skolelederne
må gjøre mange avveininger, og ta ulike hensyn i sin praksis. Lederne benytter seg av ulike
ressurser i omgivelsene i arbeidet med skolemiljøsakene. De mest fremtredende er
ressursene på kommunalt nivå, og støtte fra hverandre i ledergruppene. Erfaringene fra saker
som har blitt vurdert hos Statsforvalter, viser at det kan både være en kilde til frustrasjon,
men at det kan ha en skjerpende påvirkning på praksis.
Jeg mener at mine funn er viktig å ha kjennskap til, for skoleeier, skoleledere og andre
aktører. Gjennom å vise fram teoretiske perspektiver fra ulike fagområder, sammen med
funn i undersøkelsene, viser det kompleksiteten skolelederne står i, mellom pedagogiskfaglige
vurderinger og krav til riktig lovanvendelse. Jeg kommer også med implikasjoner for
ledelse, for skoleeier, og til lederteamene. Jeg vil særlig trekke fram behovet for opplæring,
kunnskap og kompetanse om juridiske spørsmål. Spesielt nyansatte skoleledere har behov
for støtte og opplæring. Det er også viktig at det fins ressurser i kommunen og i teamene, til
hjelp for skolelederne, både i arbeidet med (Oppll.) §9a-4-saker, og andre saker med krav
om riktig lovanvendelse.