Eierfilosofi og ansatteierskap - limet i gründerbedrifter : En komparativ case studie om hvordan gründeres eierfilosofi påvirker eierstruktur og ansattes motivasjon, forpliktelse og innovative adferd
Abstract
Formålet med denne masterutredninger er å bidra med innsikt i hvordan gründeres
eierfilosofi, valg av eierstruktur generelt og blant ansatte, påvirker bedriftens evne til å
anskaffe ressurser, samt hvordan dette påvirker ansattes motivasjon, innovative adferd og
forpliktelse til bedriften.
For å få innsikt i problematikken har jeg gjennomført en komparativ case studie med fire
norske tidligfase-gründerbedrifter, hvor teknologi spiller en vesentlig rolle i
forretningsmodellen. For å få frem ulike utfall var bedriftene parvis ulike med hensyn til
ansatteierskap og eierkonsentrasjon blant gründerne. Jeg har gjennom semistrukturerte
intervju av fire gründere og åtte ansatte belyst effektene av forskjellig eierfilosofi og
ansatteierskap.
Jeg fant at bedrifter hvor gründer aktivt bruker eierstruktur som en strategisk ressurs lettere
og rimeligere anskaffer seg nødvendige og ettertraktede ressurser i form av humankapital.
Videre fant jeg at ansatteierskap førte til økt motivasjon hos ansatte og at de utsetter tanken
om å frivillig bytte arbeidsgiver. De ansatte følte en sterkere forpliktelse og psykologisk
eierskap til bedriftens mål om vekst og suksess og utviste større grad av innovativ adferd.
Til kontrast fant jeg at gründere som ikke bruker eierskap som virkemiddel i større grad selv
må stå for bedriftens utvikling, og at de forventer et lavere bidrag fra de ansatte. Disse
bedriftene betaler markedslønn til ansatte. De ansattes motivasjon varierer med aktivitetsnivå
og de føler en sterkere lojalitet og forpliktelse til kolleger enn til bedriftens vekst og suksess.
Studien viser at Wassermans kontroll-dilemma, Berle og Means prinsipal-agent teori og
Pierce at al. sin modell for ansatteierskap også gjelder i konteksten av norske
gründerbedrifter, og støtter opp om funnene og konklusjonen i studien.
Jeg konkluderte med at de ansatte føler høyere forpliktelse, større motivasjon og utviser mer
innovativ adferd når gründer deler eierskap med dem. I sum gjør dette at de ansatte jobber
mer aktivt for å nå gründernes viktigste mål – å skape vekst.
Studien indikerer at gründere kan gjør lurt i å sette seg inn eierskapskompetanse tidlig i
gründerreisen og at strategisk bruk av eierstruktur kan bidra til å skape vekst.
Nøkkelord: Gründerskap, eierskap, ansatteierskap, ESOP, innovativ adferd.