dc.contributor.advisor | Nesheim, Torstein | |
dc.contributor.author | Kallestad, Hege Marie | |
dc.contributor.author | Andersen, Lise Renée | |
dc.date.accessioned | 2024-10-23T12:43:06Z | |
dc.date.available | 2024-10-23T12:43:06Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3160399 | |
dc.description.abstract | Vår forskningsstudie har undersøkt hvordan to etablerte virksomheter responderer på digitale
og markedsmessige utfordringer gjennom å utforske samspillet mellom strategi, struktur og
smidig belyst fra ledernes persepsjoner. Problemstillingen vi har undersøkt er:
Hvordan navigerer ledere i etablerte virksomheter i samspillet mellom strategi,
struktur og smidig i respons til omgivelser i kontinuerlig endring?
For studien er det anvendt en eksplorativ, komparativ caseanalysemetode. Vi har undersøkt to
etablerte virksomheter, som begge har erfaring med digital utvikling, og som har demonstrert
tilpasningsevne på organisatorisk nivå gjennom å implementere storskala smidig metodikk og
multiteamsystemer. Tidligere forskning har i begrenset omfang adressert interaksjonen
mellom strategi, struktur og smidighet under organisatoriske transformasjonsprosesser i
etablerte, norske virksomheter.
Forskningen vår har endt ut i en triadisk modell for økt konkurranseevne i en rask skiftende
digital verden. Denne modellen belyser hvordan samspillet mellom strategi, struktur og smidig
har påvirket den organisatoriske transformasjonen. Vi har identifisert flere komponenter som
er kritisk for å få dette samspillet til å fungere: 1) Drivere for endring, 2) Strategisk
kompetanseutvikling, 3) Balansert autonomi, 4) Evolusjon i lederrollen, og 5) Felles språk og
verdier. Gjennom vår analyse har vi også avdekket at ledere i disse virksomhetene har
innlemmet et utvalg av operasjonelle implementeringsmekanismer for effektiv fremdrift av de
organisatoriske transformasjonsprosessene. Disse er kompetanseveksling, prioriteringsverktøy,
produktstrategi, ordbok, samhandlingsmodell, kulturdokument, nye roller og nye
læringsarenaer. Dette understreker både et strategisk og et taktisk behov for å se samspillet
mellom strategi, struktur og smidig som respons til omgivelser i kontinuerlig endring.
Videre forskning bør bygge på vår modell for å utforske variasjonen i hvordan ulike
organisasjoner håndterer denne transformasjonen, noe som vil berike det akademiske
perspektivet fremover. | en_US |
dc.description.abstract | Our research study has investigated how two established companies respond to digital and
market challenges by exploring the interplay between strategy, structure, and agility as
illuminated by leaders' perceptions.
The research question we have examined is:
How do leaders in established businesses navigate the interplay between strategy, structure,
and agility in response to continuously changing environments?
The study employed an exploratory, comparative case analysis method. We have investigated
two established businesses, both of which have experience with digital development and have
demonstrated organizational adaptability by implementing large-scale agile methodology
through multi-team systems. Previous research has only to a limited extent addressed the
interaction between strategy, structure, and agility during organizational transformation
processes in established Norwegian businesses.
Our research has culminated in a triadic model for increased competitive advantage in a digital
world, highlighting how the interplay between strategy, structure, and agility has impacted
organizational transformation. We have identified several components critical for making this
interplay work: 1) Drivers for change, 2) Strategic competence development, 3) Balanced
autonomy, 4) Evolution of leadership roles, and 5) Common language and values. Through
our analysis, we have also revealed that leaders in these companies have incorporated a range
of operational implementation mechanisms to effectively advance organizational
transformation processes. These are competence exchange, prioritization tools, product
strategy, glossary, interaction model, culture document, new roles, and new learning arenas.
This emphasizes both a strategic and tactical need to view the interplay between strategy,
structure, and agility in response to continuously changing environments.
Further research should build on our model to explore the variation in how different
organizations manage this transformation, which will enrich the academic perspective. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Smidig i historiske fotspor : Et komparativt studie av to etablerte virksomheter som utforsker samspillet mellom strategi, struktur og smidig som respons på et næringsliv som endres gjennom digital utvikling | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | nhhmas | en_US |