Show simple item record

dc.contributor.advisorNesheim, Torstein
dc.contributor.authorKallestad, Hege Marie
dc.contributor.authorAndersen, Lise Renée
dc.date.accessioned2024-10-23T12:43:06Z
dc.date.available2024-10-23T12:43:06Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3160399
dc.description.abstractVår forskningsstudie har undersøkt hvordan to etablerte virksomheter responderer på digitale og markedsmessige utfordringer gjennom å utforske samspillet mellom strategi, struktur og smidig belyst fra ledernes persepsjoner. Problemstillingen vi har undersøkt er: Hvordan navigerer ledere i etablerte virksomheter i samspillet mellom strategi, struktur og smidig i respons til omgivelser i kontinuerlig endring? For studien er det anvendt en eksplorativ, komparativ caseanalysemetode. Vi har undersøkt to etablerte virksomheter, som begge har erfaring med digital utvikling, og som har demonstrert tilpasningsevne på organisatorisk nivå gjennom å implementere storskala smidig metodikk og multiteamsystemer. Tidligere forskning har i begrenset omfang adressert interaksjonen mellom strategi, struktur og smidighet under organisatoriske transformasjonsprosesser i etablerte, norske virksomheter. Forskningen vår har endt ut i en triadisk modell for økt konkurranseevne i en rask skiftende digital verden. Denne modellen belyser hvordan samspillet mellom strategi, struktur og smidig har påvirket den organisatoriske transformasjonen. Vi har identifisert flere komponenter som er kritisk for å få dette samspillet til å fungere: 1) Drivere for endring, 2) Strategisk kompetanseutvikling, 3) Balansert autonomi, 4) Evolusjon i lederrollen, og 5) Felles språk og verdier. Gjennom vår analyse har vi også avdekket at ledere i disse virksomhetene har innlemmet et utvalg av operasjonelle implementeringsmekanismer for effektiv fremdrift av de organisatoriske transformasjonsprosessene. Disse er kompetanseveksling, prioriteringsverktøy, produktstrategi, ordbok, samhandlingsmodell, kulturdokument, nye roller og nye læringsarenaer. Dette understreker både et strategisk og et taktisk behov for å se samspillet mellom strategi, struktur og smidig som respons til omgivelser i kontinuerlig endring. Videre forskning bør bygge på vår modell for å utforske variasjonen i hvordan ulike organisasjoner håndterer denne transformasjonen, noe som vil berike det akademiske perspektivet fremover.en_US
dc.description.abstractOur research study has investigated how two established companies respond to digital and market challenges by exploring the interplay between strategy, structure, and agility as illuminated by leaders' perceptions. The research question we have examined is: How do leaders in established businesses navigate the interplay between strategy, structure, and agility in response to continuously changing environments? The study employed an exploratory, comparative case analysis method. We have investigated two established businesses, both of which have experience with digital development and have demonstrated organizational adaptability by implementing large-scale agile methodology through multi-team systems. Previous research has only to a limited extent addressed the interaction between strategy, structure, and agility during organizational transformation processes in established Norwegian businesses. Our research has culminated in a triadic model for increased competitive advantage in a digital world, highlighting how the interplay between strategy, structure, and agility has impacted organizational transformation. We have identified several components critical for making this interplay work: 1) Drivers for change, 2) Strategic competence development, 3) Balanced autonomy, 4) Evolution of leadership roles, and 5) Common language and values. Through our analysis, we have also revealed that leaders in these companies have incorporated a range of operational implementation mechanisms to effectively advance organizational transformation processes. These are competence exchange, prioritization tools, product strategy, glossary, interaction model, culture document, new roles, and new learning arenas. This emphasizes both a strategic and tactical need to view the interplay between strategy, structure, and agility in response to continuously changing environments. Further research should build on our model to explore the variation in how different organizations manage this transformation, which will enrich the academic perspective.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleSmidig i historiske fotspor : Et komparativt studie av to etablerte virksomheter som utforsker samspillet mellom strategi, struktur og smidig som respons på et næringsliv som endres gjennom digital utviklingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record