Koordiner ing og effektiviser ing i forsyningskjeden : Effektivitetsendring i KIWI som følge av NGFLYT
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3167739Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4491]
Sammendrag
Dagligvarebransjen er preget av sterk konkurranse og knappe marginer, men det omsettes for milliarder. Små prosentvise endringer i kostnader eller omsetning kan få enorm betydning på bunnlinjen og det er derfor viktig å effektivisere de interne prosessene. Formålet med denne studien er å avgjøre om koordinasjonsverktøyet NGFLYT har ført til økt effektivitet og produktivitet i KIWI. Dette er gjort ved å se hvilken effekt implementeringen av NGFLYT har hatt på brødavdelingen i KIWI, og da effekten på salg, svinn, salgsandel og antall bestilte brød.
Vi fikk gjennom samarbeidet med NorgesGruppen tilgang til salgs- og svinndata for 30 KIWI-butikker over en to-års periode, hvor halvparten av butikkene innførte NGFLYT i løpet av tidsperioden. For å avgjøre effekten gjennomførte vi en empirisk analyse hvor vi benyttet oss av en Difference-in-Difference metode for å se på endringene i salg, svinn, salgsandel og bestillingskvantum etter implementeringen av NGFLYT for tre ulike datasett. Ett hvor alle brødene KIWI selger er inkludert, og to reduserte datasett hvor vi først analyserte kun de dagsferske brødene og deretter kun de brødene med lengere holdbarhet.
Gjennom våre analyser finner vi at NGFLYT har bidratt til økt salg, redusert svinn, økt salgsandel og redusert bestillingskvantum for brød i KIWI totalt sett. Dette forklares ved at økt koordinering av forsyningskjeden har ført til at etterspørselsprognosene genereres mer nøyaktig gjennom NGFLYT enn hva de blir gjort dersom kjøpmannen selv estimerer den forventede etterspørselen. Dette fører også til at sortimentet har blitt mer kundeorientert, hvor brødene med stor etterspørsel blir prioritert under bestillingene. Tidligere var det slik at enkelte brød hadde veldig gode returavtaler og dette førte til at brødsortiment ikke var basert på kundens preferanser. Videre finner vi effektene var størst for de holdbare brødene ettersom variasjonen i etterspørselen varierer mindre for disse brødene i forhold til de dagsferske brødene, og effekten av å endre til NGFLYT kan derfor ses umiddelbart. Gevinsten var derimot størst for de dagsferske brødene ettersom majoriteten av brødene som selges er dagsferske. Vi finner at effekten på svinn er noe større enn hva den er for endring i salg.
Vi finner altså en endring i salg og svinn som fører til store konsekvenser for bunnlinjen i KIWI, og da enda større for NorgesGruppen under ett. Dette kan igjen ha en innvirkning på dagligvarebransjen ved at KIWI opplever økte marginer eller kan føre en hardere priskonkurranse enn hva konkurrentene er i stand til.