Suksessfaktorer for allianser og partnerskap
Description
Full text not available
Abstract
Denne oppgaven har som formål å bidra med innsikt i sentrale faktorer for å lykkes med allianser og partnerskap. Til tross for at stadig flere virksomheter inngår allianser og partnerskap, viser forskning til høye feilrater. Dette understreker viktigheten av å identifisere suksessfaktorer for slike samarbeid. Oppgaven har til hensikt å besvare følgende problemstilling:
Hvilke faktorer påvirker virksomheters suksess i allianser og partnerskap?
For å besvare problemstillingen, gjennomføres det en kvantitativ analyse for å undersøke hvordan erfaring, innovasjonsfokus og digitalt konkurransefortrinn påvirker suksess i allianser og partnerskap. I tillegg undersøkes det hvorvidt effekten erfaring har på suksess, modereres av innovasjonsfokus eller digitalt konkurransefortrinn. Oppgaven benytter flere analytiske metoder for å sikre robuste konklusjoner, hvorav hovedanalysen er en ordinal logistisk regresjonsanalyse. Analysene tar utgangspunkt i sekundærdata fra en spørreundersøkelse om allianser og partnerskap i det norske næringslivet, samt regnskapsdata fra Proff.no.
Analysens resultater viser en positiv sammenheng mellom erfaring og suksess. Dette er i tråd med tidligere litteratur som indikerer at erfaring har en positiv effekt på partnerskap- og alliansesuksess. Videre finner vi en positiv sammenheng mellom innovasjonsfokus og suksess, men vi kan ikke uttale oss om årsaksretningen til denne sammenhengen på bakgrunn av manglende teoretisk og intuitiv forklaring. Vi finner imidlertid ingen støtte i vårt datasett for at det er en sammenheng mellom virksomheter med et digitalt konkurransefortrinn og suksess. Basert på analysen kan vi heller ikke konkludere med at effekten erfaring har på suksess, modereres av innovasjonsfokus eller digitalt konkurransefortrinn.
Funnene har likevel sentrale teoretiske og praktiske implikasjoner. Den observerte sammenhengen mellom erfaring og suksess, underbygger eksisterende teori og kan ha implikasjoner for beslutningstaking knyttet til partnerskap og allianser. Sammenhengen vi finner mellom innovasjonsfokus og partnerskap- og alliansesuksess gir grunnlag for videre forskning.