Fredagseffekten: En analyse av redusert investoroppmerksomhet og markedsreaksjoner
Abstract
Formålet med denne oppgaven er å undersøke om fredagseffekten, som i denne oppgaven innebærer redusert investoroppmerksomhet på fredager, er til stede på Oslo Børs. Vi analyserer om markedets reaksjon på resultatannonseringer varierer basert på hvilken ukedag de annonseres, og om fredagsannonseringer mottar mindre oppmerksomhet fra markedet. For å undersøke dette har vi replikert studien til DellaVigna og Pollet (2009) på Oslo Børs. I tillegg undersøker vi om investoroppmerksomheten ble ytterligere redusert i Covid-perioden.
Analysen er basert på data hentet fra LSEG Eikon og kontrollert mot NewsWeb, og dekker selskaper notert på Oslo Børs i perioden Q1 2015 til Q1 2024. Vi har sammenlignet markedsreaksjonen på resultatannonseringer på fredager med andre ukedager for å undersøke om det finnes en fredagseffekt på Oslo Børs. Analysen skiller mellom umiddelbar, forsinket og total markedsrespons. Dersom fredagseffekten er til stede på Oslo Børs forventer vi å se en lavere umiddelbar respons og høyere forsinket respons for fredagsannonseringer. Resultatannonseringene er delt inn i 11 kvantiler basert på størrelsen på resultatoverraskelsen, der toppkvantilen representerer de mest positive overraskelsene og bunnkvantilen de mest negative. For å identifisere forskjellen i markedsrespons mellom fredagsannonseringer og annonseringer andre ukedager har vi utført MKM-regresjoner for toppkvantilen og bunnkvantilen, før vi senere inkluderer hele utvalget.
Resultatene viser ingen signifikant fredagseffekt på Oslo Børs. Vi finner en positiv signifikant sammenheng mellom annonseringer med positive resultatoverraskelser og kumulativ unormal avkastning umiddelbart etter annonsering. Dette er som forventet og reflekterer at markedet belønner positive nyheter. Analysen vår indikerer at for annonseringer tilhørende toppkvantilen kan det å annonsere på fredager føre til en lavere kumulativ unormal avkastning i tiden etter annonsering, altså en lavere forsinket respons. Covid-perioden viser en sterkere umiddelbar respons for fredagsannonseringer. Disse observasjonene strider imot hypotesene våre.