Bonusprogrammer i norsk innenriks luftfart
Abstract
Denne studien fokuserer på opphevingen av bonusforbudet i norsk innenriks luftfart i 2013, en viktig regulatorisk endring som påvirket konkurransen i markedet. Bonusforbudet som ble innført i 2002, skulle fremme konkurranse ved å hindre SAS fra å utnytte sitt lojalitetsprogram til å dominere markedet. Opphevingen ble delvis presset frem av EFTAs overvåkingsorgan (ESA), men møtte skepsis fra Konkurransetilsynet, som fryktet negative effekter som høyere priser og redusert konkurranse.Formålet med studien er å undersøke hvordan opphevingen av bonusforbudet påvirket konkurransen, med særlig fokus på SAS. Vi analyserer lojalitetsprogrammets rolle i å påvirke konkurransen gjennom mekanismer som innelåsningseffekten, redusert prisfølsomhet og økt kundelojalitet. Studien baserer seg på en Difference-in-Differences-metode (DiD) for å identifisere effektene av opphevingen ved å sammenligne utviklingen i Norge (behandlingsgruppe) med Sverige (kontrollgruppe). Datagrunnlaget består av informasjon om priser, estimerte passasjertall og billettklasser for perioden 2010 til 2019, hvor SAS er hovedfokus grunnet manglende data på Norwegian.Resultatene viser at opphevingen av bonusforbudet førte til økt total gjennomsnittspris, hovedsakelig som følge av en endring i passasjersammensetningen. Selv om vi forventet en prisøkning for business-segmentet grunnet innelåsningseffekter, indikerer analysene en relativ prisnedgang i både business- og economy-segmentet. Samtidig hadde opphevingen en positiv effekt på passasjertallene, særlig i business-segmentet, hvor lojalitetsprogrammene har sterkest effekt i henhold til teorien. Studien gir innsikt i hvordan regulatoriske endringer og lojalitetsprogrammer påvirker konkurransen i norsk innenriks luftfart. Den belyser hvordan lojalitetsprogrammer kan gi markedsfordeler til etablerte aktører, men også om effektene er sterke nok til å påvirke markedet som helhet. Dette gir et viktig bidrag til forståelsen av konkurranse i regulerte markeder. This study focuses on the repeal of the bonus ban in Norwegian domestic aviation in 2013, a significant regulatory change that impacted market competition. The bonus ban, introduced in 2002, was intended to promote competition by preventing SAS from leveraging its loyalty program to dominate the market. The repeal was partially driven by pressure from the EFTA Surveillance Authority (ESA), but it faced skepticism from the Norwegian Competition Authority, which feared negative effects such as higher prices and reduced competition. The purpose of this study is to examine how the repeal of the bonus ban affected competition, with a particular focus on SAS. We analyze the role of loyalty programs in shaping competition through mechanisms such as the lock-in effect, reduced price sensitivity, and increased customer loyalty. The study employs a Difference-in-Differences (DiD) methodology to identify the effects of the repeal by comparing developments in Norway (treatment group) with Sweden (control group). The dataset includes information on ticket prices, estimated passenger numbers, and ticket classes for the period 2010 to 2019, with SAS being the primary focus due to the lack of data on Norwegian Air Shuttle. The results indicate that the repeal of the bonus ban led to an increase in overall average ticket prices, primarily due to a shift in passenger composition. Although we anticipated a price increase in the business segment due to lock-in effects, the analysis reveals a relative price decrease in both the business and economy segments. Simultaneously, the repeal had a positive effect on passenger numbers, particularly in the business segment, where loyalty programs exert the strongest influence according to theory. This study provides insights into how regulatory changes and loyalty programs impact competition in Norwegian domestic aviation. It highlights how loyalty programs can offer market advantages to established players while also questioning whether their effects are substantial enough to influence the market as a whole. This contributes valuable knowledge to the understanding of competition in regulated markets.