The Global Scaling Paradox from a Market Perspective
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3184997Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4656]
Sammendrag
Norge har som mål å bli det mest digitaliserte landet i verden, og satser på en overgang fra tradisjonell eksport til digitale eksportnæringer. Likevel henger norske bedrifter etter når det gjelder å eksportere sine digitale løsninger. Dette understreker behovet for å undersøke utfordringene knyttet til internasjonal skalering for norske digitale bedrifter. En vanlig utfordring ved ekspansjon til nye markeder er å opprettholde effektiv fornyelse av bedriftens tilbud. Tippmann et al. (2023) beskriver denne balansen mellom innovasjon og ekspansjon som the global scaling paradox, og peker på strategier som multinasjonale selskaper bruker for å håndtere denne spenningen. Det finnes imidlertid begrenset forskning på hvordan små og mellomstore digitale bedrifter (SMBer) håndterer denne balansen. Denne oppgaven utforsker derfor hvordan norske digitale SMBer adresserer kravene til kontinuerlig innovasjon samtidig som de ekspanderer. Gjennom en flercasestudie undersøker vi 12 norske digitale SMBer på ulike stadier av deres internasjonaliseringsreise. Basert på våre funn, fant vi at ekspansjon og innovasjon ikke er separate krav, men heller sammenkoblede prosesser, der ekspansjon driver innovasjon for digitale SMBer. Ekspansjon krever ofte produkttilpasninger, men samtidig må SMBene opprettholde verdien av sine kjerneprodukter for å beholde eksisterende kunder og sikre stabile inntektsstrømmer. Dette førte oss til en redefinert konseptuell modell, det globale skaleringsparadokset fra et markedsperspektiv, som fremhever at kundetilbakemeldinger spiller en kritisk rolle i å opprettholde konkurransekraft i globale markeder. Denne studien gir også verdifull innsikt for både praktikere og beslutningstakere. For digitale SMBer kan systematisk håndtering av kundetilbakemeldinger forbedre produktutviklingen. Norske politikere bør også adressere finansielle og strukturelle barrierer, inkludert begrenset tilgang til kapital og restriktiv skattepolitikk, for å støtte SMBer i å oppnå bærekraftig vekst og opprettholde global konkurransekraft. Norway aims to become the most digitalized country globally, relying on transitioning from traditional export industries to digital export industries. However, Norwegian firms lag behind in exporting their digital solutions, which highlight the need to address challenges in international scaling for Norwegian digital firms. A common challenge when expanding into new markets is maintaining the efficiency renewal of a firm’s offerings. Tippmann et al. (2023) describe this balance between innovation and expansion as the global scaling paradox, highlighting strategies used by multinational enterprises (MNEs) to navigate this tension. However, limited research exists on how digital small and medium-sized enterprises (SMEs) manage this balance. This thesis therefore explores how Norwegian digital SMEs address the demands of continuous innovation while pursuing global expansion. Through a multiple-case study approach, we examine 12 Norwegian digital SMEs at various stages of their internationalization journey. Our study finds that expansion and innovation are not separate demands but rather interconnected processes, where expansion fuels innovation for digital SMEs. Expansion often requires product adaptations, but at the same time SMEs must maintain the value of their core offerings to retain existing customers and sustain their revenue streams. This dual pressure faced by SMEs led us to a redefined conceptual model, the global scaling paradox from a market perspective, highlighting the critical role of customer feedback in maintaining a competitive edge in global markets. This study also provides valuable insights for practitioners and policymakers. For digital SMEs, systematic feedback management, can improve product development. Norwegian policymakers should address financial and structural barriers, including limited access to capital and restrictive tax policies, to support SMEs in achieving sustainable growth and maintaining competitiveness globally.