Blar i Articles (SAM) på forfatter "Sørgard, Lars"
-
A note on upward pricing pressure: the possibility of false positives
Mathiesen, Lars; Nilsen, Øivind Anti; Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2012)Joseph Farrell and Carl Shapiro proposed a simple test of the possible upward pricing pressure (UPP) following a merger. They showed that the test may give false negatives—that is, indicate that a merger may not give an ... -
Fusjon i tosidige markeder
Kind, Hans Jarle; Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)Hvis en bedrift betjener to distinkt forskjellige kundegrupper som påvirker hverandres etterspørsel, vil den typisk operere i et tosidig marked. Eksempelvis betjener en avis både lesere og annonsører. Empiriske undersøkelser ... -
Hvordan bekjempe priskarteller?
Jensen, Sissel; Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne artikkelen drøftes det hvordan en kan utforme en bøtepolitikk som bidrar til å bekjempe priskarteller. Det forklares hvordan bøter og lempningsordning (amnesti) kan utformes slik at en enten gjør dannelse av karteller ... -
Måling og prioriteringer i konkurransepolitikken
Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne artikkelen vises det hvordan måling av effekter av konkurransepolitikken kan gi uheldige utslag på konkurransemyndighetenes prioriteringer. Hvis en måler effekten av hver enkelt beslutning (direkte effekt), kan det ... -
Merger simulations with observed diversion ratios
Mathiesen, Lars; Nilsen, Øivind Anti; Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2011)One approach to merger simulations used in antitrust cases is to calibrate demand from market shares and a few additional parameters. When the products involved in the merger case are differentiated along several dimensions, ... -
Single-product versus uniform SSNIPs
Sørgard, Lars; Daljord, Øystein (Journal article; Peer reviewed, 2011)It is common to apply a SSNIP test with a uniform price increase on all products in the candidate market. We show that in situations with asymmetries – for example variations in revenues – a uniform SSNIP test may suggest ...