• A note on upward pricing pressure: the possibility of false positives 

      Mathiesen, Lars; Nilsen, Øivind Anti; Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Joseph Farrell and Carl Shapiro proposed a simple test of the possible upward pricing pressure (UPP) following a merger. They showed that the test may give false negatives—that is, indicate that a merger may not give an ...
    • Fusjon i tosidige markeder 

      Kind, Hans Jarle; Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Hvis en bedrift betjener to distinkt forskjellige kundegrupper som påvirker hverandres etterspørsel, vil den typisk operere i et tosidig marked. Eksempelvis betjener en avis både lesere og annonsører. Empiriske undersøkelser ...
    • Hvordan bekjempe priskarteller? 

      Jensen, Sissel; Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      I denne artikkelen drøftes det hvordan en kan utforme en bøtepolitikk som bidrar til å bekjempe priskarteller. Det forklares hvordan bøter og lempningsordning (amnesti) kan utformes slik at en enten gjør dannelse av karteller ...
    • Måling og prioriteringer i konkurransepolitikken 

      Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      I denne artikkelen vises det hvordan måling av effekter av konkurransepolitikken kan gi uheldige utslag på konkurransemyndighetenes prioriteringer. Hvis en måler effekten av hver enkelt beslutning (direkte effekt), kan det ...
    • Merger simulations with observed diversion ratios 

      Mathiesen, Lars; Nilsen, Øivind Anti; Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      One approach to merger simulations used in antitrust cases is to calibrate demand from market shares and a few additional parameters. When the products involved in the merger case are differentiated along several dimensions, ...
    • Single-product versus uniform SSNIPs 

      Sørgard, Lars; Daljord, Øystein (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      It is common to apply a SSNIP test with a uniform price increase on all products in the candidate market. We show that in situations with asymmetries – for example variations in revenues – a uniform SSNIP test may suggest ...