dc.description.abstract | Dette er en studentoppgave innenfor prosjektet: Norske rederiers multinasjonale virksomhet. Oppgaven gir en generell orientering om bedrifters utenlandsinvesteringer. I denne delen behandles Dunnings OLI-modell (Ownership, Location, Internalisation). I tillegg tas det opp betydningen av noen bestemte determinanter for lokalisering, disse er faktorkostnader, nedbygging av handelsbarrierer, markedets betydning, klyngedannelse og beskatning. Videre tar oppgaven opp i hvilken grad norske utstyrsleverandører engasjerer seg i utenlandsinvesteringer, og hvordan dette arter seg. Dette blir satt i sammenheng med de faktorene som tidligere ble drøftet teoretisk og spesielt blir det tatt opp hvordan rederienes utenlandsinvesteringer påvirker utstyrsleverandørenes beslutninger om utenlandsvirksomhet. I oppgaven er det intervjuet fire bedrifter om deres utenlandsinvesteringer, Jotun AS, Unitor ASA, Rapp Marine AS og Frank Mohn AS. Disse bedriftene er alle produsenter av tradisjonelt skipsutstyr, men hadde til dels ulike oppfatninger om hvorfor det var viktig å investere direkte i utlandet. Alle var enige om at å følge kundene og å etablere seg nær dem var en viktig faktor. Det var uenighet om den norske maritime klyngens betydning og betydningen av å lokalisere seg i slike klynger i utlandet. | en |