Show simple item record

dc.contributor.authorVatnaland, Lars
dc.date.accessioned2006-08-23T09:47:55Z
dc.date.available2006-08-23T09:47:55Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.isbn82-491-0455-2 (elektronisk versjon)
dc.identifier.isbn82-491-0454-4 (trykt versjon)
dc.identifier.issn0803-4036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/164899
dc.description.abstractDenne rapporten analyserer priskommunikasjon i media. Med utgangspunkt i økonomisk teori og et empirisk materiale bestående av 88 avisartikler som inneholder priskommunikasjon, lanseres syv relevante mekanismer. Disse er: Strategisk binding gjennom å risikere dårlig rykte, strategisk binding ved prisgaranti, lansering av fokuspunkt, utveksling av fremtidig pris, supplement til et stilltiende samarbeid, invitasjon til samarbeid og informativ avskrekking. En konkurranserettslig drøfting konkluderer med at priskommunikasjon i enkeltstående avisartikler neppe kan anses å kunne bryte Konkurranselovens §10, men at supplerende faktorer som annen kontakt, konkludent atferd eller relaterte avisartikler til sammen kan utgjøre en helhet som medfører en overtredelse av Konkurranseloven. Det sluttes at 5 enkeltstående avisartikler og en samling på fem dialogpregede avisartikler har klart konkurranseskadelige potensial, og at Konkurransetilsynets praksis på feltet, med kun ett betydelig unntak, er sammenfallende med hva som kan anbefales fra et økonomisk synspunkt.en
dc.format.extent542799 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherSNFen
dc.relation.ispartofseriesRapporten
dc.relation.ispartofseries2006:19en
dc.titlePriskommunikasjon i norske aviser : en økonomisk og konkurranserettslig analyseen
dc.typeResearch reporten


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record