Show simple item record

dc.contributor.authorLorentsen, Hanne
dc.date.accessioned2006-10-25T08:47:07Z
dc.date.available2006-10-25T08:47:07Z
dc.date.issued2006-08
dc.identifier.isbn82-491-0466-8 (elektronisk versjon)
dc.identifier.isbn82-491-0464-1 (trykt versjon)
dc.identifier.issn0803-4036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/164909
dc.description.abstractI forbindelse med konkurranseutsetting av deler av Norges Statsbaner sitt nett for persontrafikk, er det aktuelt for NSB å leie ut materiell til andre operatører. Målsetningen er kapitalkostnader som kan bidra til effektiv drift, samt stimulere til konkurranse på like vilkår. Rapporten vurderer kapitalkostnader for å beregne pris for tilgang til materiell, og ser på teori om kapitalkostnader, samt behandling av kapitalkostnader i andre regulerte bransjer. Med utgangspunkt i dette vurderer rapporten alternative metoder for behandling av kapitalkostnader for Norges Statsbaner. Rapporten argumenterer for at det er fire relevante metoder for beregning av kapitalkostnader for Norges Statsbaner, nominell metode og annuitet, samt reell metode og annuitet. Hvis NSB skal gjenanskaffe materiell, bør kapitalkostnadene ta høyde for prisstigning.en
dc.format.extent407294 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherSNFen
dc.relation.ispartofseriesRapporten
dc.relation.ispartofseries2006:24en
dc.titleKapitalkostnader i NSBen
dc.typeResearch reporten


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record