dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å forklare verdieffektene av urelatert diversifisering
gjennom bruk og sammenfatning av tidligere studier.
I første del beskriver og systematiserer vi selskapsfaktorer, som spesielt innvirker på verdien
av et konglomerat, i ulike perspektiver.
Andre del fokuserer på vanlige målemetoder for å estimere en eventuell konglomeratrabatt, og
hva empirisk forskning sier om rabatten. Tverrsnittanalyser viser en signifikant
konglomeratrabatt i størrelsesorden 3-19 %. Videre kritiseres svakheter ved målemetodene,
som at benyttede data ofte er for unøyaktige og at fundamentale selskapsforhold ikke tas
hensyn til. Rabatten er reell i mange tilfeller, men skyldes ofte andre forhold enn
diversifiseringen i seg selv.
I siste del av utredningen sammenfatter og analyserer vi tidligere gjennomgått teori. Den
største, og mest sannsynlige, verdidriveren og verdiforringeren i et konglomerat identifiseres
til henholdsvis ressursbasert diversifisering og agentproblemer. Vi finner også at selskapers
optimale diversifiseringsnivå varierer stort, og bestemmes av karakteristikker ved selskapet og
dets omgivelser. | en |