Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohannessen, Berit Refve
dc.date.accessioned2006-07-06T07:40:53Z
dc.date.available2006-07-06T07:40:53Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/167489
dc.description.abstractDenne siviløkonomutredningen gir en analyse av elektronikkdetaljisten DSG International plc, som konkurrent for den norske aktøren Expert ASA. Etter svært tøffe konkurranseforhold i sitt hjemmemarked Storbritannia, har DSG i løpet av de siste 10 årene gjennomført en kraftig ekspansjon til det europeiske kontinentet. I Norge er de representert gjennom kjente navn som Lefdal og Elkjøp. Det norske markedet er som det britiske kjennetegnet av høy rivalisering og lave marginer, og også Expert har derfor startet sin ekspansjon til Sverige, Danmark og Estland. Dersom de fortsetter å ekspandere er det stor sannsynlighet for at de vil møte DSGs datterselskap i flere marked i fremtiden. Utredningen gir en presentasjon av hvordan elektronikkbransjen har utviklet seg de siste årene, i Norge og i Europa. De ulike markedene hvor DSG har virksomhet presenteres også, og det blir gitt en vurdering av hvordan DSG har tilpasset seg utfordringer i ulike marked. Internasjonalisering kan utføres på flere måter, og jeg har derfor valgt å gi en presentasjon av fordeler og ulemper knyttet til oppkjøp versus nyetablering. Videre følger en analyse av inngangsstrategier som DSG har valgt, og Experts erfaringer med oppkjøp. Oppgaven avsluttes med en diskusjon av DSG som en norsk, skandinavisk og europeisk konkurrent, og anbefalinger i forhold til hvordan Expert bør tilpasse seg dette og utviklingen i markedet.en
dc.format.extent333568 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectstrategi, organisasjon og ledelseen
dc.subjecten
dc.subjecten
dc.titleKonkurrentanalyse : DSG International plcen
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel