• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fusjon og organisasjonsidentitet i SAS Braathens reisesenter : SAS, Braathens, SAS Braathens, - eller ingen av delene?

Nygård, Jan Tore
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Nygard Jan Tore 2006.pdf (451.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/167529
Date
2006
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
Oppgaven tar for seg spørsmålet om hva som har skjedd i møtet mellom identitetene til ansatte fra tidligere SAS og Braathens i SAS Braathens’ Reisesenter. Spesielt fokus er lagt på hvorvidt man har maktet å skape en felles identitet på tvers av tidligere organisasjonsgrenser. For å belyse problemstillingen har det blitt gjennomført intervjuer med respondenter ved ulike distriktskontorer i Reisesenteret.

Intervjuene viser at man per i dag ikke kan viser til noen felles identitet blant alle ansatte i avdelingen, men at de ansatte befinner seg i et identitetsvakuum. Dette skyldes fravær av en ny felles identitet for den fusjonerte organisasjonen, blant annet forårsaket av manglende tillit til ledelsen kombinert med opprettholdte synlige skillelinjer mellom tidligere Braathens- og SAS-ansatte. Samtidig opplever de ansatte problemer ved å benytte sin tidligere identitet i den nye organisasjonen. Resultatet er dekulturering, dvs. et totalt tap av identitet som medfører fremmedgjøring, forvirring og frustrasjon.

Fordi organisasjonen har slitt med denne splittelsen i nærmere to år uten at man har kommet hverandre så nær som man ønsket, har opplevelsen av dekulturering blitt en vanlig del av hverdagen og oppfattes per i dag som en del av SAS Braathens Reisesenters organisasjonsidentitet. Dette rettferdiggjør dermed stereotypifisering av og tilskrivelse av negative konsekvenser av fusjonen til fusjonspartneren og dens ansatte. Dette fører igjen til samarbeidsproblemer som forringer fusjonens potensielle lønnsomhetsgevinster.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit