Hotelledelse i Grenland
Abstract
I Grenland har hotellbransjen hatt en hard konkurransesituasjon med et begrenset markedet og lave belegg på de fleste hotellene. Det var derfor interessant å studere hvordan ledelsen ved disse hotellene ble utøvd og oppfattet av de ansatte. Jeg ville også se på om det kunne påvises om demokratisk ledelse var bedre enn en autoritær ledelse i en slik situasjon og hvordan ledelsesstilen påvirket oppfattelsen av prosedyrerettferdighet.
I undersøkelsen deltok fire hoteller i Grenland. Toppledelsen, mellomledere og andre ansatte ble dybdeintervjuet for å vurdere hvordan ledelsen selv så på sin ledelse, hvordan den ble oppfattet og om det var samsvar i oppfattelsen av denne på tvers av organisasjonsnivåene.
Undersøkelsen kunne ikke fastslå at demokratisk ledelse var en bedre ledelse enn autoritær. Det som tydelig kom fram var at de ansattes oppfattelse av prosedyrerettferdighet var større/sterkere ved de hotellene som førte en demokratisk ledelsesstil.