Kjennetegn og ratedannelse i det petrokjemiske tankskipmarkedet
Master thesis
View/ Open
Date
2006-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Master Thesis [4487]
Abstract
Formålet med denne oppgaven er å få en forståelse av hva som styrer rateutviklingen på petrokjemiske tankskip. Petrokjemiske tankskip er den minste gruppen gasskip, og er de vi kaller semirefridgerated skip. Disse skipene transporterer gasser som etylen, propylen og butan. Etylen blir sett på som den viktigste petrokjemiske gassen, og jeg vil derfor se på timecharterratene på etylenskipene, som er på rundt 8.000 kubikkmeter. Jeg vil benytte regresjonsanalyse som analyseverktøy, der målet vil være å finne et utvalg uavhengige variabler som forklarer den avhengige variabelen, nemlig ratene på etylenskip.
Selv om etylenshipping utgjør en svært liten del av verdens totale sjøfrakt har den stor betydning for en del norske rederier, blant annet for Bergesen og I.M. Skaugen, og det foreligger få analyser av dette markedet.
Jeg vil søke å identifisere så mange variabler som mulig basert på teorigrunnlaget og samtaler med mennesker som arbeider i bransjen. Samtaler med disse menneskene har vært en viktig del av mitt arbeide, samtidig som det hele tiden har vært viktig å holde seg oppdatert i shippingbildet generelt. Jeg har sett underveis i min oppgaveskriving at ratene på alle typer skip, om det er VLCCer, VLGCer, kjemikalieskip eller etylenskip, at ratene fluktuerer relativt mye, og at det ikke alltid virker som at markedsaktørene har en plausibel forklaring når ratene stiger eller faller. Shippingmarkedet er svært komplekst og flertydig, og det er veldig mange forhold å ta hensyn til når man skal søke å forstå eller analysere det. Det er derfor jeg i denne oppgaven velger meg ett konkret marked slik at jeg får muligheten til å gå så dypt jeg kan i dette markedet, og forstå hva som driver det.