Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAase, Kjersti Mjøs
dc.date.accessioned2007-09-03T11:43:33Z
dc.date.available2007-09-03T11:43:33Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/167859
dc.description.abstractForskningen innen for feltet flersidige markeder er relativt ny. Og det meste av litteraturen fokuserer først på prising og konkurranse mellom plattformer. Teoriene tar ofte tilstedeværelsen av plattformene som gitt, uten å ta hensyn til bredere strategiske spørsmål om rundt design og strukturelle forhold. Mye tyder imidlertid på at plattformens omfang er en nøkkelvariabel, og at plattformer mer enn å bestemme konkurransefortrinn i en eksogent gitt industristruktur er i posisjon til å endre strukturen ved beslutninger angående omfang. Hensikten med utredningen har vært å finne sentrale faktorer som avgjør utforming av forretningsmodeller for plattformer i flersidige markeder, og gjennom et rammeverk gi en guide til hvordan plattformer kan arbeide systematisk for å utvikle seg selv, og ta beslutninger angående vertikal og horisontal integrasjon/disintegrasjon. Studien tar form av en multippel caseanalyse og kryss-case analyse, med tre case. Casene er valgt ut på basis av de forskjellige funksjonene de utfører. Nettavisen bt.no som publikumsskaper, FINN.no som markedsskaper og Opera som etterspørselskoordinator.en
dc.language.isonoben
dc.subjectstrategi og ledelseen
dc.titleForretningsmodeller i flersidige markeder : design og omfangen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel