Fjord Line versus Color Line : et tilfelle av rovprising og misbruk av markedsmakt eller sunn priskonkurranse? : en casebasert studie av fergemarkedet på Sør- Vestlandet.
Abstract
Oppgavens formål er å finne ut om Color Lines prisingsatferd som konkurrent til Fjord Line i fergemarkedet på Sør-Vestlandet er ulovlig i henhold til Konkurranselovens § 11 og EØS-avtalen artikkel 54.
Kampen mellom Fjord Line og Color Line har fått betydelig oppmerksomhet, både i lokale og nasjonale medier. Både norske og europeiske konkurransemyndigheter har vært / er involvert i saken, gjennom Fjord Lines klage til Konkurransetilsynet. Selv om Konkurransetilsynet har henlagt saken mot Color Line, er saken i skrivende stund enda aktuell ettersom Fjord Line har anket Konkurransetilsynets avslag til Administrasjons- og fornyingsdepartementet.
Innledningsvis beskrives premissene for utredningen, hvor vi blant annet avgrenser og utdyper nærmere selve problemstillingen til oppgaven. I kapittel 2 presenteres de ulike aktørene, i tillegg til at det gis et kort historisk tilbakeblikk. I kapittel 3 presenterer vi relevant teori, mens vi i kapittel 4 presenterer andre konkurranserettslige saker hvor rovprising er tema. Kapittel 3 og 4 blir sådan viktige som et teoretisk og praktisk grunnlag for hovedanalysen i kapittel 8. Kapittel 5 og 6 består av henholdsvis analyse av markedet og presentasjon av inntekter og kostnader. Vårt eget estimat av Color Lines ruteregnskap presenteres i kapittel 7, som vil være svært essensiell i forhold til konklusjonen som trekkes i kapittel 9.
I løpet av denne utredningsperioden har det forekommet store endringer hos Fjord Line, hvor den svake økonomiske situasjonen stadig har blitt mer åpenbar. Senest i månedsskiftet november – desember 2006 ble selskapet truet med konkurs, på grunn av to småkrav (Eriksen og Segrov 2006).
Gjennom arbeidet som er utført i denne utredningen har vi kommet frem til at Color Lines inntekter på fergelinjen Bergen / Stavanger – Hirtshals ikke dekker de relevante kostnadene, og at Color Lines intensjon trolig har vært å presse Fjord Line ut av fergemarkedet på Sør-Vestlandet. Til tross for de økonomiske problemene Fjord Line har stått ovenfor, driver fremdeles selskapet Danmarksruten Bergen / Haugesund / Egersund – Hanstholm. Kun tiden vil vise om Fjord Line vil bestå, eller om Color Line eller kreditorene ”lykkes” med å slå selskapet konkurs.