• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Markedseffisiensteorien og momentum på Oslo børs

Kloster-Jensen, Christian
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Kloster-Jensen Christian 2006.pdf (1.291Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/167973
Date
2006
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
Denne masterutredningen tar for seg markedseffisiens og momentum på Oslo børs.

Analysene bygger på tidsseriedata fra perioden 31.01.1996 til 28.02.2005, totalt 8030

observasjoner. Dataene er hentet fra børsdatabasen ved Norges Handelshøyskole og

databasen datastream. Hvis aksjepris overreagerer eller underreagerer på informasjon, da

vil det eksistere lønnsomme strategier som velger aksjer basert på historisk avkastning.

Momentumstrategier utnytter at det er positiv autokorrelasjon i avkastninger på kort sikt og

generer høy profitt ved å ha en lang posisjon i tidligere vinnere og en kort posisjon i

tidligere tapere. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om slike strategier

kan utnyttes på Oslo børs, sagt på en annen måte, teste om markedet er svakt effisient.

I denne oppgaven finner jeg at en momentumstrategi som kombinerer en lang posisjon i

vinnerporteføljene med en kort posisjon i taperporteføljene, gir signifikant positiv

meravkastning. Dette betyr at aksjekurs til en viss grad er forutsigbar

Resultatene viser også at momentumeffekten er sterkere og varer lenger for

taperporteføljene, det er ”shortingen” av taperporteføljene som generer største delen av

momentumprofitten.

Momentumstrategien er ikke like attraktiv etter at man har justert for systematisk risiko.

Forskjell i systematisk risiko forklarer nesten hele momentumeffekten. Taperporteføljene

er mer eksponert for systematisk risiko enn vinnerporteføljene.

Fama & French (1993) sin tre-faktormodell viser at taperporteføljene inneholder ”små”

aksjer og aksjer med høy B/M verdi, vinnerporteføljene inneholder ”små” aksjer og aksjer

med lav B/M verdi. Disse resultatene er forenlige med Fama & French (1996), Chan,

Jegadeesh & Lakonishok (1996) og Liu, Strong & Xu (1999).

Momentumprofitten ikke vedvarende, undersøkelse av delperioder kan tyde på at

momentumstrategien gjør det best når markedet faller.

Det er ingen momentumeffekt i norske aksjemarkedet, meravkastning fra en slik strategi

skyldes i stor grad kompensasjon for systematisk risiko. Hvis man i tillegg tar hensyn til transaksjonskostnader og vanskeligheter med å gjennomføre strategien i praksis, vil

ikke en slik strategi gi noen meravkastning.

Oppgaven, og da analysearbeidet spesielt, tar utgangspunkt i teori og tidligere forskning på

området. Konklusjonene er basert på regresjonsanalyser.

Denne masteroppgaven er delt inn i fem deler, del 1 inneholder problemstilling. Del 2 gir

en gjennomgang av markedseffisensteorien. I del 3 blir det en gjennomgang av

momentumteori og metode. I del 4 presenteres resultatene og analysen av tallmaterialet og i

del 5 blir konklusjonen fremlagt.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit