Strategiske samarbeid - lønner det seg? : leverandørsamarbeid og innkjøpspolitikk med IKEA som case
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168045Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4549]
Sammendrag
I dag er det viktigere enn noen gang å tilpasse seg det endrende markedet. Alle
bedrifter har mye å hente på effektivisering. Tradisjonelle konkurransekriterier som
pris, markedsføring og kundeoppfølging vil selvsagt fortsatt gjelde i framtiden, men
logistikk og kvalitetskostnader utgjør en stadig større del av bedriftens totale
kostnader. Det å effektivisere verdikjeden og fokusere på disse kostnadene vil derfor
være et svært sentralt konkurransemiddel i årene som kommer. Strategiske samarbeid,
og da spesielt tette samarbeid med leverandøren, kan være et viktig hjelpemiddel for å
oppnå dette, men det er likevel slett ikke alle verdisystem som vil tjene på slik
integrering.
Med utgangspunkt i Porters kjente verdikjedemodell vil jeg forklare hvordan enkelte
bedrifter kan øke sin økonomiske effektivitet og konkurranseposisjon ved å jobbe tett
sammen med både leverandør og kunde for å samkjøre deres verdikjeder med ens
egen. Målet er å integrere verdikjedene til alle aktørene i verdisystemet (vertikal
integrasjon) i den grad at de nesten kan kalles én enkelt enhet (”the extended
enterprise”).
Hovedargumentet i utredningen er at noen bedrifter kan oppleve store fortrinn i
konkurranse med andre ved å innføre tettere samarbeid med de andre aktørene i sin
egen forsyningskjede. På denne måten kan de hjelpe hverandre til bedre økonomiske
resultater som medfører synergieffekter som skaper økt effektivitet totalt i
verdisystemet. I faglitteraturen kalles dette gjerne for strategiske partnerskap. Jeg vil
drøfte hvorvidt dette vil være et effektivt virkemiddel i utviklingen av langsiktige
konkurransefordeler. I siste del av utredningen bruker jeg møbelbedriften Ikea som
illustrasjonscase for å vise hvordan strategiske samarbeid kan fungere i praksis.